Verslag CP-dag, jouw mening gevraagd en de nieuwe deadlines voor het Scouting Magazine! • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
Nummer 11, november 2019
Kort verslag CP communicatiedag 2019
Afgelopen zondag kwamen ongeveer 35 contactpersonen communicatie bij elkaar in Leusden voor de vijfde editie van de CP communicatiedag. Het was een geweldige dag, waarin veel informatie is gedeeld met elkaar en door de workshopleiders.

De eerste workshop ging over Scouts in kaart; een goede manier om te zien waar kansen liggen voor jouw groep of regio om nog te groeien. Ruud en Roel namen je mee in de wereld van kaartjes maken. Wil jij ook Scouts in kaart voor jouw groep inrichten? Stuur dan een mail naar gishelpdesk@scouting.nl.

Aansluitend op deze workshop vertelde Koraline jullie iets over het 'activatiewiel'. Hoe zorg je ervoor dat je in het hoofd van je potentiële leden gaat zitten en vanuit hen nadenkt bij je werving. Kan een strippenkaart er bijvoorbeeld voor zorgen dat er meer leden lid worden als ze zijn wezen kijken? Alles over deze workshop kan je hier terugvinden.

Na de lunch gingen we aan de slag met calamiteitencommunicatie. Een kleine tegenslag, want degene die de workshop eigenlijk zou geven was ziek, dus werd het improviseren en gaf Landelijk team Communicatie de workshop zelf. Jullie werden in het diepe gegooid met een casus en moesten daarna op camera commentaar geven op wat er was gebeurd. Daarna deelden we nog wat tips voor het voorbereiden van een interview met jullie. Deze kan je hier terugvinden.

Alle foto's zijn te vinden in de Facebookgroep van de CP communicatie.
Mini-enquête CP communicatiedag 2019
Wij vonden het geweldig om jullie afgelopen zondag allemaal weer te zien! Maar natuurlijk zijn we ook heel benieuwd naar hoe jullie het hebben ervaren. Door je mening te geven help je ons om de volgende keer een nog betere dag voor jullie te organiseren.

Was je niet bij de CP dag? Vul dan ook de enquête in en laat ons weten waarom je er niet bij was. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat er de volgende keer nog meer CP's aanwezig kunnen zijn! Het invullen van de vragenlijst kost je ongeveer 5 minuutjes.
Naar de vragen!
Onderzoek naar mails
Wij doen onderzoek naar hoe we met jou en andere vrijwilligers mailen. Via deze nieuwsbrief, @-scout, en zo nu en dan losse e-mails. De bedoeling is dat @-scout een centrale plek gaat innemen waarin meer informatie gebundeld bij elkaar staat. Wil jij meedenken over en testen hoe we dat kunnen gaan inrichten? Laat het Kim weten via communicatie@scouting.nl!
ScoutingApp
De ScoutingApp is toe aan vernieuwing en een nieuwe versie wordt momenteel ontwikkeld. Echter zouden we graag ook jouw mening (of althans, die van de persoon die de app voor jouw Scoutinggroep beheert) in deze keuze mee willen nemen. Daarom hebben we een korte vragenlijst opgesteld om erachter te komen wat Scoutinggroepen nodig hebben voor een dergelijke app. De vragenlijst is afgelopen maandag gemaild naar secretarissen en/of contactpersonen communicatie. Ben jij degene die voor jouw Scoutinggroep of -regio de app beheert? Dan ook aan jou de vraag of je de vragenlijst wil invullen. Kost maar 5 minuutjes van je tijd!
Een speciaal bericht van Sinterklaas!
Degenen die Sint en zijn Pieten al een beetje kennen, weten dat zij al een tijdje bezig waren om de Scouting Magazines voor 2020 te plannen.

Sint heeft dit jaar extra hard zijn best gedaan,
Om de tijd tussen de sluiting van de portal en de bezorging van het magazine uit minder dagen te laten bestaan.

De drukker raakte daarvan wel een beetje in de stress, maar na lang nadenken zei hij volmondig 'yes'. Het aantal dagen is nu verminderd met zes ;-)

Oftewel, er zitten nu nog 16 werkdagen tussen de op de mat datum en de sluiting van de portal. Meer is helaas niet haalbaar.  Dat betekent onder andere dat Pasen en het JOTA/JOTI weekend nu weer precies passen binnen de deadlines en veel seizoensopeningen kunnen dit jaar ook precies nog mee. De deadlines zijn vanaf nu wel op  donderdag, zodat wij de  vrijdag kunnen gebruiken om alles te checken en aan te leveren bij de drukker.
  • Magazine 1: Op de mat op 28 februari, portal sluit op donderdag 6 februari
  • Magazine 2: Op de mat op 15 mei, portal sluit op donderdag 23 april
  • Magazine 3: Op de mat op 18 september, portal sluit op donderdag 27 augustus
  • Magazine 4: Op de mat op 13 november, portal sluit op donderdag 22 oktober.
We helpen graag!
Facebookgroep CP communicatie
Naast deze nieuwsbrief, is er ook een Facebookgroep voor de contactpersonen communicatie. Inmiddels zitten er al bijna 900 leden in deze Facebookgroep die dagelijks heel veel tips en ideeën met elkaar delen. Daarnaast is dit een mooie manier voor Team communicatie om snelle nieuwtjes met alle contactpersonen communicatie te delen.

Hulp nodig?
Heb je vragen rondom je functie of worstel je met een lastige communicatiekwestie? Dan is Team communicatie van het landelijk servicecentrum altijd bereikbaar voor jou! We proberen je zo goed mogelijk te helpen bij uitdagingen die je tegenkomt in je functie.

Daarnaast ontvangen we graag ook alle goede voorbeelden die je met ons of andere CP's wil delen. Je kunt ons bereiken via communicatie@scouting.nl.

Alle info voor CP's

Deze mail is verstuurd aan alle contactpersonen communicatie van Scouting Nederland. Deze nieuwsbrief verschijnt elke laatste vrijdag van de maand. Aanleveren van content kan via communicatie@scouting.nl.