Coronavirus update • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
maart 2020
Vragen en antwoorden over het coronavirus en Scouting
Beste voorzitter, secretaris en leden van Scouting Labelterreinen,

Het coronavirus is volop in het nieuws en Scouting Nederland houdt de berichtgeving hierover scherp in de gaten. Het uitgangspunt van Scouting Nederland is dat we ons voor activiteiten en evenementen in Nederland vasthouden aan de richtlijnen van het RIVM, en de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor kampen buiten Nederland.

Hygiëne richtlijnen
Voor alle bijeenkomsten binnen Scouting gelden de hygiëne richtlijnen van het RIVM en de overheid:
  • Handen worden regelmatig goed gewassen met water en zeep
  • Hoesten en niezen in de binnenkant van je elleboog of papieren zakdoekjes
  • Mensen met verkoudheid of erger worden verzocht thuis te blijven
  • Er worden geen handen geschud

Belangrijk dus voor leiding en organisatie om continu alert te zijn of er zeep en papieren handdoekjes aanwezig voor het wassen van de handen.

Adviezen voor lokale groepen, Scoutingregio's, Scouting Labelterreinen en lokale en regionale evenementen en bijeenkomsten
  • Opkomsten, lokale evenementen en het kamperen op kampeerterreinen kunnen vooralsnog gewoon doorgaan. We volgen nauwgezet de richtlijnen van het RIVM en de overheid. Houd het nieuwsbericht https://www.scouting.nl/nieuws/1856-vragen-en-antwoorden-over-scouting-en-het-coronavirus-covid-19 in de gaten, deze pagina zullen we updaten zodra het RIVM of de overheid anders besluiten.
  • Zorg ervoor dat de hygiëne richtlijnen nagekomen kunnen worden en informeer leden/kampeerders/deelnemers hierover.
  • Verzoek leden/kampeerders/deelnemers dat ze bij een lichte verkoudheid thuis blijven en wees daarop in gebieden waar het virus veel voorkomt extra alert. Schroom niet om een verkouden lid weer naar huis te sturen.
  • Laat een opkomst vervallen indien je twijfelt over het coronavirus wat in de omgeving van (een van) de leden is geconstateerd. In dit geval geldt: beter voorkomen dan genezen.
  • Bij twijfel bel je met de lokale GGD voor advies.
  • Voor de organisatie van een klein of groot evenement: bereid je voor op wat de financiële risico’s zijn bij annuleren van evenementen waarbij al organisatiekosten zijn gemaakt. Indien deelnemers annuleren treden de reguliere annuleringsvoorwaarden in werking.

Heb je vragen over het coronavirus met betrekking tot jouw organisatie? Laat het weten via een reply op deze mail of mail naar communicatie@scouting.nl.

Landelijk team Communicatie
delen op
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van lokale groepen, Scoutingregio's en Scouting Labelterreinen.