Gewoon omdat we scout zijn - Scouting in de coronacrisis • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
maart 2020
Gewoon omdat we scout zijn
Beste vrijwilliger,

Natuurlijk ben je bij Scouting om toffe activiteiten te ondernemen, vrienden te maken en mooie dingen te leren. Daarnaast zijn scouts sociaal betrokken, zelfredzaam én helpen ze bij crisissituaties. Ook in deze tijd van de coronacrisis wil Scouting graag een bijdrage leveren aan een betere wereld. Conform de belofte die we deden toen we bij Scouting kwamen: “Ik zal iedereen helpen waar ik kan, je kunt op mij rekenen.” Ook onze koning Willem-Alexander en premier Rutte roepen op om goed voor elkaar te zorgen tijdens de coronacrisis, zodanig dat niemand zich in de steek gelaten voelt.

Wat kun jij doen als vrijwilliger?
Op de eerste plaats kun je al veel betekenen door je goed te houden aan de richtlijnen die de overheid geeft. In je contacten binnen Scouting houd je je aan de richtlijnen die Scouting Nederland geeft. Dat betekent dat we voorlopig geen opkomsten of andere activiteiten kunnen houden waarbij je elkaar fysiek ontmoet.

Online activiteiten
Gelukkig is het wel mogelijk om online activiteiten te organiseren met je groep. Fantastisch om te zien wat er door groepen al is geïnitieerd. De Stay@home funbadge is al veel besteld in de ScoutShop.  Betrek in je online programma ook kinderen die geen lid zijn van Scouting, zij vervelen zich misschien thuis. Laat je inspireren door andere Scoutinggroepen of met alle ideeën die zijn verzameld op de website en in de @-scout. Door op deze manier het contact te houden met elkaar, verbonden te blijven en met elkaar mooie initiatieven te ontplooien staan we als vereniging sterk. Sterk voor elkaar en sterk voor anderen.

Help mensen die het moeilijk hebben
Het zou mooi zijn als je een deel van je activiteiten kunt wijden aan het helpen van anderen die het moeilijk hebben in deze crisistijd. Ga naar de actie Ready2help van het Rode Kruis of naar www.coronahelpers.nl/c/scoutingnl waar Scouting op landelijk niveau al de samenwerking mee heeft gezocht. Of onderzoek op een andere manier waar in jouw gemeente behoefte aan is. Als je in actie komt, ga met maximaal twee mensen op pad en houd je daarbij wel aan de 1,5 meter afstand! Vergeet niet een leuke foto van jullie acties te delen via social media, gebruik dan de hashtag #ikscoutthuis.

Draag uit waar Scouting voor staat
Juist in tijden van crisis kunnen we laten zien waar we als scouts voor staan: bijdragen aan een betere wereld. Draag deze boodschap uit tijdens je online activiteiten en in het contact met je leden. Het bestuur van Scouting Nederland heeft hier een brief over geschreven aan alle leden. Deze sturen we niet rechtstreeks naar de leden, we verzoeken jullie om je jeugdleden te attenderen op deze brief, door de link op te nemen in je communicatie. En vraag je leden om de toffe poster #ikscoutthuis te printen, op het raam te plakken en een foto op social media te plaatsen. Lees hier over de actie en download de poster.

Laten we samen in actie komen en bijdragen aan een betere wereld. Gewoon omdat we scout zijn.
Veel sterkte in deze crisistijd en dankjewel dat je scout bent.

Namens het bestuur van Scouting Nederland,

Jaap Boot, voorzitter
Brief aan leden
delen op
Dit bericht is verzonden aan alle kaderleden van Scouting in Nederland.