Landelijke ledenactiviteiten in 2020 zijn afgelast. • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
april 2020
Evenementen en noodwet besluiten nemen
Beste regio-/admiraliteitsbestuur,

Het landelijk bestuur van Scouting Nederland en de organisatieteams van diverse landelijke ledenactiviteiten hebben helaas het besluit genomen om NJ2020, Exxploraxxion, LSZW en Junglefestival niet door te laten gaan.

Ook voor de periode na 1 september ziet de situatie er onzeker uit. Daarom zijn de evenementen na die datum afgelast. De gezondheid van alle deelnemers en vrijwilligers staat voor ons altijd op de eerste plaats. Gezien de onvoorspelbare ontwikkelingen rond het coronavirus (covid-19) en de verspreiding van het virus, is dit de beste keuze om de gezondheid van alle deelnemers en vrijwilligers te kunnen waarborgen. Daarnaast geven de coronamaatregelen ons te weinig ruimte om de evenementen goed voor te bereiden. In een anderhalvemetersamenleving is het voor ons niet mogelijk om de kwaliteit te leveren die ze verdienen. We realiseren ons dat het voor vrijwilligers en deelnemers heel erg jammer is en/of moeilijke besluiten zijn om te nemen. We hebben veel waardering voor al die vrijwilligers die, ondanks de onzekerheid, tot het laatste moment zich ingezet hebben voor hun evenement.

Het landelijk bestuur heeft daarnaast besloten dat de evenementen van 2020, Jungle Experience, NJ2020 en Exxploraxxion, niet worden ingehaald in 2021. Helaas bieden de onzekerheid, de kalender en de beschikbare vrijwilligerscapaciteit hiervoor onvoldoende ruimte. In overleg met Scoutingregio’s bekijkt het 100 jaar welpen projectteam welke mogelijkheden er zijn voor eventuele doorgang van Junglefestival in 2021. Daarover wordt je later geïnformeerd.

Hebben groepen in jouw regio of admiraliteit zich al aangemeld voor één of meerdere van deze evenementen? In de komende weken worden de inschrijvingen automatisch geannuleerd. Het betaalde deelnemersgeld wordt volledig teruggestort.

Regio- en admiraliteitsevenementen
We willen je vragen om met je bestuursleden te overleggen, en te kijken naar de eigen evenementen die komend najaar gepland staan. Is het mogelijk om deze in een anderhalvemetersamenleving te organiseren? Neem contact op met Wiebo via wiebo.hobma@scouting.nl als je hierover wilt sparren.

Noodwet digitaal vergaderen en besluiten nemen
De overheid heeft op 21 april een noodwet aangenomen om de uitdagingen voor vergaderen en het maken van besluiten weg te nemen. De regels van de noodwet gelden in plaats van de normale regels in wet en statuten en staat er tijdelijk boven. In dit infoblad wordt beschreven hoe je als Scoutingorganisatie door de noodwet via elektronische middelen, dus online, kunt vergaderen en daarin besluiten kunt nemen. Alle info lees in je het nieuwe infoblad: https://www.scouting.nl/downloads/ondersteuning/kennisnetwerk/5755-vergaderen-en-besluiten-nemen-in-coronatijd

Heb je vragen over Scouting en corona in het algemeen? Dan kan je die altijd stellen via communicatie@scouting.nl.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van Scoutingregio's en admiraliteiten.