Aangepaste richtlijnen om het Scoutingspel te spelen. • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
april 2020
Update factsheet - Scoutingspel vanaf 29 april
Beste voorzitters en secretarissen,

Op basis van de aanvullende maatregelen die de overheid dinsdagavond 21 april bekend heeft gemaakt in de aanpak van het coronavirus, heeft Scouting Nederland aangepaste richtlijnen opgesteld om het Scoutingspel vanaf 29 april te kunnen spelen. Hierover zijn jullie woensdag geïnformeerd.

Richtlijnen van Scouting Nederland
Na overleg met diverse instanties en organisaties waaronder het Ministerie van VWS, NOC*NSF en andere jeugdorganisaties, is meer duiding gekomen over de kaders en mogelijkheden voor Scouting als een van de aanbieders van buitensportactiviteiten. Op basis hiervan hebben we de factsheet aangepast en aangevuld. De aanwijzing van de overheid wordt op dit moment verwerkt in nieuwe noodverordeningen, welke per 29 april gelden. Dit zou nog tot aanpassingen kunnen leiden. De versoepeling van de coronamaatregelen voor jongeren tot en met 18 jaar als vermeld in de komende noodverordening geeft de ruimte voor sport- en bewegingsactiviteiten in georganiseerd verband, onder andere door Scouting.

De 5 belangrijkste punten blijven:
  • Opkomsten voor jeugdleden tot 18 jaar (bevers t/m explorers) kunnen weer plaatsvinden als ze in de buitenlucht zijn georganiseerd.
  • Leiding van alle speltakken én jeugdleden in scouts- en explorerleeftijd houden 1,5 meter afstand.
  • Geen fysieke bijeenkomsten en activiteiten voor leden en vrijwilligers van 18 jaar en ouder.
  • Geen overnachtingen, groeps- en regioactiviteiten en evenementen.
  • Heb je verkoudheidsklachten? Blijf dan thuis en ziek uit.

Dit is er gewijzigd of aangevuld:
  • Er is geen maximum aantal leiding per speltak, maar beperk waar mogelijk
  • Er is geen verbod voor kinderen van buiten de plaats van de groep, maar beperk waar mogelijk
  • Informatie over het gebruik van de buitenruimte en sanitair
  • Informatie over EHBO
  • Specifieke richtlijn voor groepen met scouts met een beperking
  • Scouting Nederland organiseert géén landelijke evenementen meer in 2020, ook niet na 1 september. Overweeg regionale activiteiten na 1 september af te gelasten

Ga in overleg met de gemeente (en trek op met andere groepen in je gemeente en je regiobestuur) om invulling te geven aan je activiteiten. De geüpdatete factsheet kun je downloaden via scouting.nl/coronavirus. De afspraken die jouw gemeente maakt blijven leidend.

Noodwet digitaal vergaderen en besluiten nemen
De overheid heeft op 21 april een noodwet aangenomen om de uitdagingen voor vergaderen en het maken van besluiten weg te nemen. De regels van de noodwet gelden in plaats van de normale regels in wet en statuten en staat er tijdelijk boven. In het nieuwe infoblad wordt beschreven hoe je als Scoutingorganisatie door de noodwet via elektronische middelen, dus online, kunt vergaderen en daarin besluiten kunt nemen > https://www.scouting.nl/downloads/ondersteuning/kennisnetwerk/5755-vergaderen-en-besluiten-nemen-in-coronatijd

Bekijk scouting.nl/coronavirus voor het antwoord op veel gestelde vragen. Staat jouw vraag er (nog) niet bij? Laat het weten via een reply op deze mail of mail naar communicatie@scouting.nl.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.