Aangepaste richtlijnen om het Scoutingspel te spelen. • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
mei 2020
Update factsheet - Scoutingspel vanaf 11 mei
Beste voorzitters en secretarissen,

De versoepeling van de coronamaatregelen geeft kinderen en jongeren de ruimte voor sport- en bewegingsactiviteiten op verenigingsniveau, waaronder Scouting. Dit maakt het mogelijk om het spelen van het Scoutingspel stapsgewijs te versoepelen vanaf 11 mei, mits het coronavirus onder controle blijft.

Richtlijnen van Scouting Nederland
De geüpdatete richtlijnen zijn opgesteld met het doel om contactmomenten tot een minimum te beperken, maar wel een zo volledig mogelijk programma te kunnen bieden voor alle leden in deze overgangsfase. Dit is een advies van Scouting Nederland. De richtlijnen die jouw gemeente geeft blijven leidend.

De 4 belangrijkste punten blijven:
  • Houd altijd 1,5 meter afstand tot elkaar. Bevers en welpen hoeven onderling geen afstand te houden.
  • Vermijd drukte. Als je ziet dat het lastig wordt om 1,5 meter afstand te houden: pas het programma aan.
  • Geen overnachtingen, groeps- en regioactiviteiten en evenementen.
  • Heb je verkoudheidsklachten? Blijf dan thuis en ziek uit.

De punten die wijzigen vanaf 11 mei:
  • Er kunnen weer opkomsten plaatsvinden voor alle leden. De opkomsten zijn in de buitenlucht en bewegen staat centraal. Dat betekent dat ook de leden van 18 jaar en ouder weer naar Scouting kunnen.
  • Organiseer voor 18+ alleen buitenactiviteiten gericht op sport en bewegen.
  • In principe geen fysieke bijeenkomsten zoals vergaderingen, klusdagen, trainingen enzovoorts. Tot 1 juni geldt: vraag je af of het noodzakelijk is om in een groep samen te komen.

De punten die wijzigen vanaf 1 juni:
  • Fysieke bijeenkomsten voor vrijwilligers met maximaal 30 personen en met 1,5 meter afstand zijn toegestaan. Zowel binnen als buiten. Denk aan vergaderingen, klusdagen, trainingen enzovoorts. Blijf nagaan of fysiek bij elkaar komen écht nodig is en benut de goede ervaringen met online bijeenkomsten.
  • Opkomsten voor jeugdleden blijven buiten plaats vinden.
  • Onderhoud van boten (binnen en buiten) is toegestaan, waarbij steeds 1,5 meter afstand tot elkaar van toepassing is. Dit bepaalt ook het aantal leden, tot een maximum van 30 personen.

De punten die wijzigen vanaf 1 juli:

• Het maximum aantal personen bij bijeenkomsten wordt 100 personen. Nog altijd geldt: houdt 1,5 meter afstand en vermijd drukte, dus is een fysieke bijeenkomst écht nodig?
  • De Scoutinglabel- en kampeerterreinen met sanitairvoorzieningen en stromend water kunnen weer open.
  • Het openen van de terreinen betekent niet dat zomerkampen en/of groepskamperen mogelijk zijn. Wacht hiervoor het besluit van 1 juni af.

Bekijk alle wijzigingen en aanvullingen per datum in de geüpdatete factsheet. Die kun je downloaden via scouting.nl/coronavirus en hier vinden: https://www.scouting.nl/downloads/ondersteuning/communicatie/5784-corona-en-scouting-vanaf-11-mei. Hierin ook wordt doorverwezen naar webpagina’s voor meer achtergrondinformatie. Het volgen van deze richtlijnen kan alleen als het coronavirus onder controle blijft. Indien hier aanleiding toe is, zal deze factsheet worden aangepast.

Zomerkamp
Uiterlijk 1 juni wordt besloten of zomerkampen door kunnen gaan. Er is op dit moment nog veel onduidelijkheid over mogelijkheden tot groepskamperen, verblijf in clubhuizen en (groeps-)tenten buiten familieverband. Hoe ga je om met 1,5 meter afstand tijdens activiteiten en vervoer? Hoe ga je om met de verhuur van je clubhuis? Samen met andere aanbieders van kindervakanties en zomerkampen werkt Scouting Nederland aan een door de overheidsinstanties onderschreven protocol. We gaan ervoor om tot een protocol te komen waarin op kamp gaan wél kan!

Blijf in de tussentijd werken aan een (dag/dagelijks) programma, zodat je je kamp gewoon kunt houden. Voor scoutsleeftijd en ouder geldt dat je in ieder geval rekening houdt met 1,5 meter afstand.

Bekijk scouting.nl/coronavirus voor het antwoord op veel gestelde vragen. Staat jouw vraag er (nog) niet bij? Laat het weten via een reply op deze mail of mail naar communicatie@scouting.nl.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.