Op kamp in de anderhalvemeterzomer. • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
mei 2020
Zomerkampupdate - in overleg met overheid en jeugdorganisaties
Beste voorzitters en secretarissen,

De noodzakelijke maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hebben veel impact op onze activiteiten. Gelukkig is het langzaam maar zeker mogelijk om onze reguliere activiteiten weer op te pakken, weliswaar binnen een anderhalvemetersamenleving.

Enige tijd geleden hebben we de overheid gevraagd om duidelijkheid voor onze zomerkampen, voor veel kinderen en jongeren een belangrijk hoogtepunt van het jaar. Naar aanleiding van de brief die we met een aantal jeugdorganisaties samen aan minister Hugo de Jonge geschreven hebben, is er nauw contact geweest met de overheid, het Nederlands Jeugdinstituut en organisaties die kampen organiseren. De belangrijkste vraag is hierbij of tijdens een kamp de anderhalve meter afstand tussen deelnemers onderling en de begeleiding gehandhaafd moet blijven. De overheid heeft ons gevraagd aan te geven hoe we als sector denken dat dit mogelijk en verantwoord is en hierbij hebben we met een schuin oog gekeken naar de ontwikkelingen bij onze zuiderburen in België, die vorige week vanuit hun overheid gehoord hebben dat kampen mogelijk zijn. Deze week is door de samenwerkende organisaties in goed overleg met de instanties een conceptprotocol opgesteld. Het streven is dat dit op korte termijn in het OMT besproken kan worden, waarna er in de week van 8 juni duidelijkheid gegeven wordt aan de zomerperiode. En dus ook voor de zomerkampen.

We realiseren ons dat we hierbij de datum van 1 juni voor het geven van duidelijkheid niet gaan halen, maar de gesprekken zijn in een dusdanig stadium dat we het verstandig vinden ook komende anderhalve week nog af te wachten. Er is namelijk nog geen ‘nee’ ontvangen. We hopen op je begrip, omdat het nu langer duurt tot er duidelijkheid is voor de zomerkampen. We beseffen ons dat de zomerkampen om de hoek staan en de voorbereidingstijd steeds korter wordt.

Het protocol voor de zomerkampen in 2020 heeft als vertrekpunt het belang van kinderen en jongeren. Natuurlijk betekent op kamp gaan volgens een protocol dat er beperkingen zijn. Deze zomer wordt anders dan iedereen gewend is. Maar het biedt ook kansen om tóch samen op kamp te gaan.

We zullen jullie in de week van 8 juni nader berichten.

Jaap Boot
voorzitter Scouting Nederland

Fedde Boersma
directeur Scouting Nederland
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.