Direct extra inkomsten voor je eigen groep! • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
juli 2020
UPDATE: meer ruimte voor lotenverkoop tijdens de coronacrisis
Beste |scout,

Eerder hebben we je geïnformeerd over de gevolgen van de maatregelen omtrent de coronacrisis voor de verkoop van Scoutingloten. Sinds begin mei is de verkoop weer mogelijk. Vandaag kunnen we verdere versoepelingen aankondigen. Dat maakt het verkopen van loten weer iets makkelijker. En dat komt goed uit, want als gevolg van de coronacrisis kunnen veel Scoutinggroepen een financieel steuntje in de rug gebruiken. Ben je al begonnen met de lotenverkoop? Dan bieden deze versoepelingen jou ook meer ruimte!

De Scoutingloterij is de loterij van en voor scouts in Nederland. Met de opbrengst steun je direct je eigen groep: 60% van ieder verkocht lot gaat naar de groepskas. Het andere deel van de opbrengst komt ten goede aan het Scouting Nederland Fonds, waarmee groepen en regio's in heel Nederland worden gesteund. Je kunt de Scoutingloterij zowel voor de hele groep als voor een speltak inzetten.

Hoe werkt het?
Als gevolg van de coronamaatregelen is de verkoop van loten voor de Nationale Scoutingloterij aan extra regels gebonden. In de update van onze handige factsheet vind je alle informatie om op een veilige en 'coronaproof' manier te starten met de lotenverkoop. De belangrijkste aandachtspunten zijn:
  • Huis-aan-huis verkoop is weer mogelijk met jeugdleden tot en met 12 jaar (uiteraard met begeleiding);
  • Verkoop op centrale punten is mogelijk, bijvoorbeeld bij het winkelcentrum of bij de groep;
  • Verkoop 'op afstand' is ook nog steeds een mogelijkheid, waarbij je de fysieke loten verdeelt in een envelop onder de leden. Of verdeel ze op afstand op lotnummer;
  • Stimuleer alle leden één boekje loten te verkopen in hun directe (familie-)kring, vanuit huis en zonder fysiek contact;
  • De algemene corona- en hygiënemaatregelen blijven altijd van toepassing.
Klik hier om de factsheet te downloaden.

Wat je verder moet weten
De verkoopperiode loopt van 2 mei tot en met 11 oktober 2020. De loten kosten € 2,50 waarvan € 1,50 naar de groep toe gaat. Je loopt als groep geen risico. Je loopt geen enkel financieel risico en dat is een veilig gevoel. De loten die je niet hebt kunnen verkopen, kun je retourneren. Let wel op de uiterste retourdatum (23 oktober 2020). Extra loten bestellen kan altijd, soms verkoop je beter dan je denkt. Pas ná de verkoopperiode wordt het geld van de verkochte loten geïncasseerd. Het bedrag dat je als groep hebt verdiend, staat dus direct tot je beschikking.
Een belangrijke datum is 3 december, dan is de trekking van de Nationale Scoutingloterij en op 4 december wordt de uitslag gepubliceerd.
Het bestellen van loten én het retourneren van loten doe je via Scouts Online. Via de website lees je precies hoe dit in z'n werk gaat.

We wensen je veel succes met de Scoutingloterij!

Thomas van Rossum
Team Nationale Scoutingloterij

Deze e-mail is verzonden aan alle penningmeesters, teamleiders en lotenbestellers.