Junglefestival definitief afgelast • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
juli 2020
Junglefestival definitief afgelast
Beste regiovoorzitters en regio-organisatoren welpen,

Zoals bij jullie waarschijnlijk bekend, zijn naar aanleiding van de corona crisis alle landelijke Scoutingevenementen in 2020 afgelast. Ook is besloten om deze evenementen niet met een inhaalslag alsnog in 2021 te organiseren, omdat daarmee de andere geplande evenementen in 2021 in het gedrang zouden kunnen komen. Een uitzondering hierop was het Junglefestival, een spektakel in acht (pret)parken in Nederland op één dag voor alle welpen in Nederland. De projectgroep 100 jaar welpen heeft daarvoor de ruimte gekregen te onderzoeken of een verplaatsing van het evenement naar het voorjaar van 2021 mogelijk is.

De projectgroep 100 jaar welpen is hiermee aan de slag gegaan, waarbij vooraf duidelijk was dat het alleen mogelijk zou zijn als aan een aantal belangrijke voorwaarden voldaan kon worden. Zoals dat er voldoende draagvlak onder de regio's zou zijn voor een verplaatsing van het evenement naar het voorjaar van 2021 en dat de locatiecoördinatoren bereid en in staat zijn om ook dan de evenementen in de (pret)parken te realiseren. Hiervoor is onlangs een enquête verstuurd naar alle regiovoorzitters en de coördinatoren van de activiteitenteams voor welpen. Uiteindelijk hebben we van maar liefst 44 van de 45 regio's een reactie ontvangen en daar zijn we jullie zeer dankbaar voor.

Echter een andere belangrijke voorwaarde is dat ook de meeste van de acht (pret)parken bereid zijn tegen dezelfde voorwaarden en prijs, ons op de geplande datum (27 maart 2021) toegang te verlenen. Dit is nog niet van alle parken bekend en daarbij is de afgelopen 2 weken gebleken dat ook niet alle parken hiertoe bereid zijn. Aangezien we het definitieve besluit uiterlijk 1 september zouden moeten nemen i.v.m. de benodigde voorbereidingstijd én zodat regio's en groepen hier in hun eigen planning rekening mee kunnen houden, gaan het in de komende 5 a 6 weken niet meer voor elkaar krijgen om alle parken op één lijn te krijgen en voor de parken die niet meer willen meewerken eventuele alternatieven te zoeken.

Het Junglefestival gaat hiermee definitief niet door. Dat betreuren we enorm, ook gezien het vele voorwerk en enthousiasme van vele medewerkers. Tegelijkertijd beseffen we dat het jubileumfeest vooral een feest voor de welpen is en daarom willen we het jubileumjaar ondanks alle coronabeperkingen toch op een leuke manier voor alle welpen afsluiten.

In plaats van het Junglefestival, dat oorspronkelijk op zaterdag 31 oktober was gepland, bieden we nu alle welpenspeltakken de gelegenheid om in hun eigen omgeving, dorp of stad, een uitdagend spel te spelen. Een spel waarmee elke groep en welpenspeltak kan laten zien dat Scouting ook na de coronacrisis in het voorjaar nog steeds springlevend is en aan alle kinderen en jongeren een uitdaging biedt om mee te doen. Alle groepen en regio's ontvangen hier begin september meer informatie over.

Ten slotte zal zoals gepland het jubileumjaar op 12 december feestelijk afgesloten worden met de verjaardag van Dahinda.

Met vriendelijke groeten,

Projectteam 100 jaar welpen
Deze mail is verzonden aan alle regiovoorzitters en regio-organisatoren van regio's van Scouting Nederland.