Gaan jullie ook aan de slag met ledenwerving? • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
september 2020
September is ledenwervingsmaand!
Beste scout,

"Geen Scouting zonder leden en vrijwilligers. Samen met jou en alle vrijwilligers bij jouw Scoutinggroep willen we zoveel mogelijk kinderen en jongeren de kans geven om een geweldige tijd bij Scouting te beleven. De coronacrisis maakte werving het afgelopen jaar lastig en landelijk is het aantal jeugdleden helaas teruggelopen. Nu is het perfecte moment om potentiele jeugdleden maar ook vrijwilligers enthousiast te maken om een kijkje te komen nemen. Ik daag je uit om deze maand aan de slag te gaan met ledenwerving. Zo zetten we samen Scouting weer op de kaart. Kan ik op je rekenen?"
- Jaap Boot, voorzitter Scouting Nederland

September is ledenwervingsmaand bij Scouting Nederland! Onze voorzitter Jaap Boot doet hierboven een oproep aan alle groepen om deze maand extra in te zetten op ledenwerving. Willen jullie hier ook mee aan de slag? Op www.scouting.nl/ledenwerving hebben we alle tools voor je bij elkaar gezet, zodat je hier eenvoudig mee aan de slag kunt.

Kwaliteit van Scoutinggroep
Ledenwerving is niet het enige wat belangrijk is om leden bij je groep te betrekken. Ook de kwaliteit van je Scoutinggroep levert daar een bijdrage aan. Leden werven die vervolgens direct aan de achterdeur weer vertrekken, heeft uiteraard geen zin. Kijk dus ook deze maand eens naar de kwaliteit van jouw Scoutinggroep. Weten jullie leden te behouden of zijn er nog verbeterpunten te bedenken? Om je hiermee te helpen kan je de kwaliteitstest doen via kwaliteitstest.scouting.nl. Zo zie je direct waar jouw groep zich nog in kan verbeteren!

Geen plek voor nieuwe leden?
Zit jullie Scoutinggroep al helemaal vol? Super goed! Ook dan is er nog genoeg te doen in deze speciale maand. In het kader van Trots en zichtbaarheid zorgen jullie er natuurlijk voor dat jullie als groep zichtbaar zijn in de buurt en daaromheen. Onbekend maakt onbemind, dus zorg ervoor dat iedereen in jullie omgeving weet dat jullie er zijn en wat jullie doen. Goed voor de toekomst van jouw groep en goed voor de hele vereniging. Een leuke manier om dit te doen is bijvoorbeeld door een toffe activiteit te organiseren tijdens Burendag op 26 september.

Thuisopavontuur.nl
Heb je zelfs wachtlijsten? Houd contact met de kinderen die dolgraag lid zouden willen worden. Leuk om ze te wijzen op thuisopavontuur.nl. Zo kunnen ze het Scoutinggevoel alvast beleven met vriendjes en vriendinnetjes. En als de wachttijd lang is, waarom zou je ze dan het plezier ontnemen om lid te worden bij een leuke Scoutinggroep bij jou in de buurt?

Hulp nodig?
Kom je er niet helemaal uit of wil je graag eens sparren met Scouting Nederland? Dan staat Landelijk team Communicatie voor je klaar! We helpen je graag op weg met ledenwerving of met andere vragen waar je misschien tegen aanloopt. Je bereikt ons via communicatie@scouting.nl.

Samen zetten we deze maand Scouting weer op de kaart! Helpen jullie ook mee?

Landelijk team Communicatie
Deze mail is verzonden aan voorzitters, secretarissen en contactpersonen communicatie van Scoutinggroepen van Scouting Nederland.