Blijf thuis bij verkoudheid en aanvullende richtlijnen voor 6 veiligheidsregio's • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
september 2020
Beste voorzitters en secretarissen,

Naar aanleiding van de persconferentie van vrijdag 18 september zijn er diverse aanscherpingen van de coronamaatregelen van toepassing:

• Bij klachten blijf je, ongeacht leeftijd, thuis. Scouting is geen school, daarom ga je bij verkoudheid ook niet naar Scouting. Krijg je klachten bij Scouting? Ga direct naar huis. Laat je testen.
  • Neem je verantwoordelijkheid bij de opkomsten en (informele) bijeenkomsten en houd 1,5 meter afstand.

Wat te doen bij een mogelijke besmetting van een (jeugd)lid?

Nu de scholen weer begonnen zijn en iedereen aan het werk is, loopt het aantal besmettingen in Nederland weer op.

• Is een lid of huisgenoot van een lid in afwachting van een coronatest? Dan komt het lid niet naar Scouting. Als de test negatief is kan het lid weer naar Scouting.
  • Positief getest? Kom niet naar Scouting en volg de aanwijzingen van de GGD. Als je weer helemaal beter bent kun je weer naar Scouting.

Van diverse groepen kregen we de vraag hoe te handelen indien een lid positief getest is. Met het aanwezigheidsformulier weet je wie er nog meer aanwezig waren, maar in verband met privacy kan het ingewikkeld zijn over wat je wel en niet kunt delen. Gebruik daarvoor de basisbrief op de website.

Zijn er meer leden ziek en twijfel je of je extra maatregelen moet treffen of de opkomsten door moet laten gaan? Neem contact op met het Scouting Nederland corona-crisisteam via Whatsapp: 0657746422, mail: communicatie@scouting.nl of bel 033 - 496 09 11.

Extra maatregelen veiligheidsregio's Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden, Utrecht, Kennemerland en Hollands Midden
Voor de veiligheidsregio's Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden, Utrecht, Kennemerland en Hollands Midden gelden extra aanvullende richtlijnen. Voor Scoutingorganisaties in deze veiligheidsregio's betekent dat het volgende:

• De maximum groepsgrootte voor opkomsten, (regio-)activiteiten, overnachtingen en kampen is 50 personen. De meldplicht voor grotere groepen vormt hierop geen mogelijkheid tot uitzondering.
  • Er kan met meerdere speltakken tegelijkertijd gedraaid worden, maar er mogen niet meer dan 50 personen tegelijkertijd in één ruimte zijn, zowel binnen als buiten. Draai bij voorkeur op verschillende tijdstippen en/of verspreid je per speltak over de ruimte die beschikbaar is.
  • Fysieke bijeenkomsten voor vrijwilligers zoals een training, vergadering, groeps- of regioraad zijn binnen én buiten toegestaan met maximaal 50 personen, mits:
    • vooraf is aangemeld;
    • een gezondheidscheck wordt gedaan;
    • 1,5 meter in acht wordt genomen;
    • indien binnen: iedereen een vaste zitplaats heeft.
    Meer dan 50 personen bij dit type bijeenkomst? Dan kan via de gemeente een melding worden gedaan. Blijf nagaan of fysiek bij elkaar komen écht nodig is en benut de goede ervaringen met online bijeenkomsten.
  • Volg naast deze aanvullende richtlijnen de algemene richtlijnen op de factsheet die je online kunt vinden.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.