Pak je verantwoordelijkheid • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
september 2020
Zorg voor elkaar
Beste scout,

We zijn natuurlijk blij dat we in de zomer op kamp konden, dagactiviteiten konden organiseren en we weer opkomsten kunnen draaien. Geweldig hoe jullie als vrijwilligers dit mogelijk maken. Maar alles is nog niet 'normaal'. Nu de scholen weer begonnen zijn en iedereen aan het werk is, loopt het aantal besmettingen in Nederland weer op. Het advies van de Rijksoverheid is nog steeds:

• Houd altijd 1,5 meter afstand tot elkaar en ga niet naar plaatsen waar het druk is
  • Nies en hoest in je elleboog, was vaak je handen met zeep
  • Ben je verkouden? Blijf dan thuis. Heb je koorts of ben je benauwd? Dan blijven alle huisgenoten thuis

Maak ook op Scouting goede afspraken hierover. En spreek elkaar erop aan als iemand zich hier niet aan houdt. In de informele sfeer van Scouting is er óók op 1,5 meter afstand ruimte voor plezier met andere kaderleden, maar waakzaamheid blijft belangrijk.

Bekijk voor (groeps)activiteiten de mogelijkheid om in kleinere groepen te draaien. Kijk naar de oplossingen die jullie in het voorjaar hebben bedacht om zo min mogelijk contactmomenten tussen speltakken en leden te creëren. Houd de factsheet in de gaten die we regelmatig updaten maar vaar ook op je gezonde verstand voor oplossingen om Scouting gezond en veilig te houden. En vraag in jouw omgeving of je iets voor een ander kunt doen: doe boodschappen voor de buurvrouw die in thuisquarantaine zit of laat de hond uit van de verpleegkundige die een paar huizen verderop woont. Of nodig de kinderen van een vriend of familielid uit om een keertje mee te doen met jullie programma, zodat zij mantelzorg kunnen geven aan hun vader of moeder.

Samen zorgen we ervoor dat (jeugd)leden, ouders, verzorgers, andere familieleden, vrienden en kennissen gezond blijven.

Houd de moed erin,

Jaap Boot
voorzitter Scouting Nederland

Fedde Boersma
directeur Scouting Nederland
Dit bericht is verzonden aan alle leden die @-scout ontvangen.