Coronaupdate 29 september 2020 • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
september 2020
Coronaupdate 29 september 2020
Beste voorzitters en secretarissen,

In deze e-mail vind je de meest recente informatie met betrekking tot het coronavirus en Scouting na aanleiding van de persconferentie van gisteren. Met de aanscherping van de maatregelen rond het coronavirus hebben we de factsheet voor richtlijnen aangepast. Deze richtlijnen gelden vanaf 29 september 18:00 uur. Hieronder staan de belangrijkste wijzigingen.

Opkomsten
  • De maatregelen in Nederland zijn aangescherpt. Voor Scouting ligt de focus op het continueren van de opkomsten voor kinderen en jongeren. Neem je verantwoordelijkheid en voorkom verdere maatregelen die Scouting en de maatschappij raken.
  • De opkomsten vinden buiten plaats, tenzij het echt niet anders kan.
  • Voor opkomsten van Scouting voor leden t/m 17 jaar en hun leiding geldt geen maximum aantal personen (30 binnen, 40 buiten).
  • Speltakken t/m 17 jaar kunnen tegelijkertijd draaien, maar vermijd drukte! Verspreid je tijdens de opkomst over de beschikbare ruimte. Overweeg op aparte tijden per speltak te draaien.
  • Iedereen gaat na de opkomst naar huis. Er is geen ruimte voor een nazit en blijf ook niet hangen buiten het Scoutingterrein.

Evenementen
  • Het installeren van nieuwe of overgevlogen leden is een van de hoogtepunten in het jaar. Maar de afstandsbeperkingen maken dit wat ingewikkelder. Ouders en andere 'externen' zijn niet welkom bij het installeren. Gelukkig zijn er andere mogelijkheden! Zie daarvoor deze pagina op de website.
  • De JOTA-JOTI kan doorgaan volgens de richtlijnen voor de opkomsten. Organiseer geen activiteiten buiten de eigen groep, ontvang geen bezoekers (m.u.v. je eventuele zendamateur) en houd geen overnachting voor leden van 18 jaar of ouder. 13+ houdt afstand tot volwassenen bij het zenden. De deelnemende groepen aan JOTA-JOTI worden door de organisatie van JOTA-JOTI nog aanvullend geïnformeerd.
  • Om drukte te vermijden, richtlijnen na te leven en reisbewegingen te beperken wordt geadviseerd geen regioactiviteiten te organiseren.

Kampen en overnachtingen

• Overnachtingen, weekend- en herfstkampen kunnen plaatsvinden volgens de richtlijnen in de factsheet.
  • Voor 18+ is het advies geen kampen te organiseren, omdat het naleven van de maatregelen onvoldoende mogelijk is.
  • Organiseer overnachtingen, weekenden en herfstkampen bij voorkeur bij je eigen groep om reisbewegingen te beperken.

Download hier de factsheet die geldt vanaf 29 september 18:00 uur.

Bekijk scouting.nl/coronavirus voor het antwoord op veel gestelde vragen. Staat jouw vraag er (nog) niet bij? Laat het weten via een reply op deze mail of mail naar communicatie@scouting.nl.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.