Aanscherping Scoutingrichtlijnen n.a.v. persconferentie 13 oktober. • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
oktober 2020
Aanscherping Scoutingrichtlijnen n.a.v. persconferentie 13 oktober
Beste voorzitters en secretarissen,

De coronamaatregelen worden per woensdag 14 oktober 2020 om 22.00 uur flink aangescherpt. Voor Scouting ligt de focus op het continueren van de reguliere opkomsten voor kinderen en jongeren t/m 17 jaar. Pas je opkomsten en activiteiten aan op (eventuele) lokale of regionale maatregelen die niet op de factsheet staan vermeld. Zoek de grenzen van de regels niet op. Neem je verantwoordelijkheid en voorkom verdere maatregelen die Scouting en de maatschappij raken.

De nieuwe richtlijnen voor opkomsten:
Door ons te beperken tot de reguliere opkomsten verminderen we contactmomenten, waardoor we de verspreiding van het virus tot een minimum kunnen beperken.

• Jeugdleden t/m 17 jaar kunnen opkomsten houden. Er geldt geen maximum aantal leden per speltak.
  • Jeugdleden en speltakken vanaf 18 jaar hebben géén fysieke opkomsten of activiteiten. Organiseer online opkomsten. Tips vind je voor iedere leeftijdsgroep op www.thuisopavontuur.nl. Explorers van 18 jaar kunnen dus niet fysiek meedoen. Zij vallen onder de overheidsmaatregelen van 18+. Bekijk de mogelijkheden om hen mee te laten doen met het online programma van de roverscouts.
  • Spreid opkomsten zodat iedere speltak gescheiden kan draaien. Dat mag per ruimte (lokaal, veld, bos etc.). Zorg voor zo min mogelijk contactmomenten tussen speltakken onderling.
  • Geen uitjes, ook niet naar een plek waar je weinig contact hebt met anderen. Beperk reisbewegingen.
  • Zingen is niet toegestaan vanaf 13 jaar. Leiding bij bevers en welpen zingt niet mee.
  • Na een opkomst gaat iedereen direct naar huis. Blijf niet hangen op of rondom het terrein.

De nieuwe richtlijnen voor afstand houden:
  • Jeugdleden t/m 17 jaar hoeven geen afstand te houden tot elkaar.
  • Leiding hoeft geen afstand te houden tot bevers en welpen.
  • (Bege)leiding houdt bij scouts en explorers 1,5 meter tot de jeugdleden en elkaar, óók bij sport, spel en bewegen.

De nieuwe richtlijnen voor bijeenkomsten:
  • Bijeenkomsten, vergaderingen en trainingen op lokaal, regionaal als landelijk niveau gaan niet door. Plan je bijeenkomst, vergadering of training online.
  • Klussen kan alleen als dit noodzakelijk is en met maximaal 4 personen. Dit kan niet tijdens opkomsten.

De nieuwe richtlijnen voor kampen en overnachtingen:
  • Kampen en overnachtingen zijn niet toegestaan.
  • (Herfst)kampen die op dit moment plaatsvinden (regio Noord) eindigen vandaag en zijn met ingang vanaf vanavond 22.00 uur niet toegestaan.
  • Kampeerterreinen zijn gesloten voor groepskamperen. Huishoudens of gezelschappen van maximaal 4 personen zijn toegestaan.
  • Scoutingkampeer- en labelterreinen ontvangen een uitgebreidere e-mail hierover.

De nieuwe richtlijnen voor evenementen, activiteiten en acties:
  • Groeps- en regioactiviteiten gaan niet door.
  • Geen acties langs de deuren.

JOTA-JOTI 2020
Vindt alléén plaats als speltakactiviteit tijdens de opkomst. Hiervoor geldt:
  • Voorkom dat de JOTA-JOTI een groepsactiviteit of evenement wordt met meerdere speltakken.
  • Geen regioactiviteiten en geen bezoeken aan groepen.
  • Opkomsten alléén voor jeugdleden t/m 17 jaar. 18+ kan vanuit huis deelnemen.
  • Deelnemen aan de JOTA-JOTI kan op vrijdag tot 22.00 uur, zaterdag van 09.00-22.00 uur en zondag van 09.00-22.00 uur. Het landelijke programma van JOTA-JOTI vindt alleen plaats op zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur. De opening is op zaterdagochtend.
  • Geen (late) avond- en nachtactiviteiten, overnachtingen zijn niet toegestaan.
  • Blijf met activiteiten alleen op en rondom het eigen terrein.
  • Een externe zendamateur kan als leiding deelnemen na gezondheidscheck en op 1,5 meter afstand.
  • Ga na de opkomsten direct naar huis, ook met de leiding en zendamateur(s).
  • Alle regels voor opkomsten zijn van toepassing.
Deelnemende groepen ontvangen per e-mail meer informatie.

De nieuwe, volledige versie van het factsheet vind je op scouting.nl/coronavirus.

Extra bijdrage bij coronaschade voor Scoutingorganisaties
De regeling voor coronaschade is bedoeld voor jeugdorganisaties die aantoonbaar schade geleden hebben. Het is hierbij niet relevant of je failliet dreigt te gaan of niet. Iedere gemeente heeft vanuit de Rijksoverheid een bedrag gekregen. We merken dat sommige groepen geen aanvraag doen omdat ze, ondanks de extra kosten of verminderde inkomsten, vinden dat het anderen beter toekomt. Een nobel streven, maar het gevolg kan zijn dat de bijdrage die voor jeugd bedoeld is uiteindelijk niet terechtkomt bij dit doel. Meer informatie lees je hier: https://www.scouting.nl/nieuws/vragen-en-antwoorden-over-scouting-en-het-coronavirus-covid-19#hoe-kunnen-we-aanspraak-maken-op-een-deel-van-de-7-3-miljoen-die-voor-jeugdorganisaties-is-beloofd-update-10-9. Geeft jouw gemeente aan dat jouw Scoutinggroep hier geen recht op heeft? Dan is er misschien verwarring over de NOW- of TOGS-regeling. Neem in dat geval contact op via communicatie@scouting.nl met vermelding van je groepsnaam, plaatsnaam en gemeente, dan kunnen we je helpen.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.