Jouw Microsoft 365 account van Scouting Nederland • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
oktober 2020
Jouw Microsoft 365 account van Scouting Nederland
Beste scout,

De landelijke organisatie van Scouting Nederland gaat gebruik maken van Microsoft 365 (MS-365). Dat is een samenwerkingstool voor landelijke teams, labelterreinen, evenementen, projecten etc. In MS-365 zitten onder meer Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Teams en Sharepoint. Inmiddels is er een projectgroep MS-365 gestart, die met de implementatie van MS-365 bezig is.

Wat er tot nu toe gebeurd is en waar nog aan gewerkt wordt:

· Er is een basisopzet gemaakt voor de inrichting van documenten voor alle landelijke onderdelen; op die manier is het makkelijker om bestanden terug te vinden.
· De beroepskrachten van het LSC hebben inmiddels een MS-365 account met o.m. Outlook. Zij krijgen binnenkort toegang tot Teams en Sharepoint.
· Als dat gebeurd is gaan de beroepskrachten aan de slag met het overzetten van hun bestanden vanaf de interne LSC-server naar Teams en Sharepoint
· Van ongeveer 900 vrijwilligers is aangegeven dat zij als eersten ook een MS-365 account krijgen. Van die groep maak jij ook deel uit. Het betreft vooral de landelijke onderdelen die al snel met een project starten.
· Je hebt inmiddels bericht ontvangen dat er ook voor jou een account is aangemaakt. Dat betekent dat je toegang hebt tot een outlook-mailbox met als adres voornaam.achternaam@scouting.nl . Mocht je al zo’n forward adres hebben, dan is die nu dus omgezet naar een e-mailbox. De e-mail wordt niet meer geforward naar jouw privé mailbox, maar kun je ophalen in Outlook. Desgewenst kun je daar wel weer regelen dat de e-mail wordt doorgestuurd naar je privé mailadres.

Wat er dan nog op gaat volgen is het volgende:

· Er zullen voor die eerste 900 vrijwilligers ook Teams en Sharepoints aangemaakt worden. Jouw account wordt dan daaraan gekoppeld, zodat je met je coördinator en de rest van je team aan van alles en nog wat kunt werken. Ook hiervan krijg je vanzelf bericht.
· Bestanden van voorgaande projecten kun je op dat moment gaan overzetten naar Teams/Sharepoint.
· Daarmee gaat het gebruik van Basecamp 2 en 3, Google Docs of andere platformen die wellicht in gebruik zijn vervallen.
Nog wat slotopmerkingen:
· Je kunt gebruik maken van bijgaande handleiding voor de toegang tot de webversie van MS-365.
· Op het internet zijn diverse instructies (filmpjes, handleidingen) te vinden over het gebruik van MS-365.
· Scouting Nederland heeft 2.000 licenties voor MS-365 gekregen! Daarmee kunnen we niet alle vrijwilligers van een account voorzien. In eerste instantie zullen de vrijwilligers die een meer organisatorische taak hebben een account krijgen.

Landelijk team Internet

Basis-handleiding
Dit bericht is verzonden naar leden van landelijke teams van Scouting Nederland.