Scoutingrichtlijnen n.a.v. persconferentie 3 november • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
november 2020
Scoutingrichtlijnen n.a.v. persconferentie 3 november
Beste voorzitters en secretarissen,

De coronamaatregelen worden per woensdag 4 november 2020 om 22.00 uur weer aangescherpt. Scouting heeft voor jeugdleden t/m 17 jaar nog steeds een uitzondering op de overheidsmaatregelen, waar we heel blij mee zijn. Voor Scouting blijft daarom de focus liggen op het continueren van de reguliere opkomsten voor kinderen en jongeren t/m 17 jaar. Pas je opkomsten en activiteiten aan op (eventuele) lokale of regionale maatregelen die niet op het factsheet staan vermeld. Zoek de grenzen niet op, neem je verantwoordelijkheid en voorkom verdere maatregelen die Scouting en de maatschappij raken.

Meer over de uitzonderingspositie voor Scoutingactiviteiten voor leden t/m 17 jaar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/cultuur

De aangepaste of aanvullende maatregelen per 4 november 2020:
  • Organiseer opkomsten alléén op en direct rondom het eigen terrein. Overleg met de gemeente voor een geschikte locatie indien er weinig buitenruimte is.
  • Ook bij chronische verkoudheidsklachten blijven leden thuis. Voor meer informatie over deze richtlijn, check scouting.nl/coronavirus.
  • Nodig geen externen uit, organiseer het programma alleen met de eigen speltakleiding. Dit betreft ook de Sinterklaasopkomst. Voor alternatieven check je deze week https://www.scouting.nl/updates/alternatief-sinterklaas-vieren.
  • Waterscouts t/m 17 jaar kunnen alleen onderhoud plegen aan boten als onderdeel van de
    reguliere opkomst.
  • Informeer ouders en leden, leg de maatregelen goed uit. Vraag ouders dit ook met hun kind te bespreken. Geef uitleg over de keuzes en afwegingen, zodat leden het goed begrijpen en het makkelijker wordt om begrip te hebben.

De nieuwe richtlijnen voor bijeenkomsten per 4 november 2020:
  • Clubhuizen zijn door de uitzonderingsregel alleen open voor opkomsten van kinderen t/m 17 jaar. Plan je bijeenkomst, vergadering of training online, stel klussen uit.

De nieuwe richtlijnen voor kampen en overnachtingen per 4 november 2020:
  • Kampeerterreinen zijn gesloten voor groepskamperen. Huishoudens of gezelschappen van maximaal 2 personen zijn toegestaan.

De nieuwe, volledige versie van het factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus. Staat je vraag er niet bij? Stel hem via de Scouting Nederland Whatsapp 0657746422 of mail communicatie@scouting.nl.

Heb je vragen over de

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.