Sinterklaas vieren (in coronatijd) • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
november 2020
Het Sinterklaasfeest en Scouting
Beste voorzitter,

Naar aanleiding van de persconferentie van 3 november geeft Scouting Nederland het advies het Sinterklaasfeest niet met externen te vieren. Dit betekent dat er geen Sinterklaas en pieten langs kunnen komen die geen speltakleiding zijn bij de betreffende speltak, en dat je ook geen huisbezoeken doet. We begrijpen dat dit heel vervelend is, want het Sinterklaasfeest is een belangrijk onderdeel van de belevingswereld van kinderen in november en december en is voor sommige groepen ook een bron van inkomsten. Desondanks stellen we hiermee de gezondheid van jeugdleden, vrijwilligers en externen voorop, met de wens om het feest weer volop te kunnen vieren in 2021.

Alternatieven
Landelijk team Spel heeft diverse alternatieven op een rijtje gezet, zodat met name speltakken met leden die in Sinterklaas geloven alsnog een betoverende opkomst kunnen organiseren: https://www.scouting.nl/updates/alternatief-sinterklaas-vieren

Pieten bij Scouting
Los van de gezondheidsrisico’s op dit moment, is het ook belangrijk om stil te staan bij de traditie van Zwarte Piet. Sinds enkele jaren speelt de zwarte pietendiscussie in de Nederlandse samenleving en dus ook bij Scouting.

Uit verschillende kanten van de vereniging is aan het landelijk bestuur de vraag gesteld hoe we daarmee omgaan. Hierop hebben we een enquête uitgezet onder groepsbegeleiders, om uit te vinden in hoeverre dit thema onderwerp van gesprek is of is geweest in Scoutinggroepen. Een groot deel van de groepen gaf aan dat een richting vanuit Scouting Nederland wenselijk is. We kiezen ervoor om de verantwoordelijkheid bij de groep te laten, binnen de eigen autonomie, maar wel bewust met dit thema aan de slag te gaan.

Ons advies voor nu is daarom: ga met elkaar in gesprek. Weet dat zwarte piet voor een groep mensen in de samenleving pijnlijk is en kijk naar de vele andere mogelijkheden waarbij de essentie van het Sinterklaasfeest overeind blijft. Juist als Scouting hebben we de creativiteit om daar leuke en goede oplossingen voor te vinden. En weet dat racisme, diversiteit en inclusiviteit belangrijke thema’s in de samenleving blijven en ook voor Scouting van toenemend belang zijn.

We bieden je hierbij tools om met dit proces aan de slag te gaan om binnen de eigen autonomie van je vereniging een gesprek te voeren en een richting te bepalen die past bij Scouting: ieder kind een plezierige tijd laten beleven in een inclusieve omgeving. En we houden ons zeer aanbevolen voor de uitkomsten van deze discussie.

Bespreek het in de groepsraad
Ga met elkaar in gesprek en betrek ook jeugdleden voor wie het feest bedoeld is. En eventueel hun ouders, hoe staan zij in deze kwestie? Deel met elkaar de verschillende stellingen en kijk naar de vele mogelijkheden waarbij de essentie van het Sinterklaasfeest hetzelfde blijft: een feest dat voor ieder kind leuk is.

Stel met elkaar de volgende vragen:

Stellingen
  • Het is belangrijk dat iedereen zich prettig voelt bij het Sinterklaasfeest en zwarte piet maakt dat moeilijk.
  • Zwarte piet moet gewoon kunnen.
  • We weten dat onze leden geen bezwaar hebben tegen zwarte piet.
  • Om er zeker van te zijn dat iedereen zich prettig voelt, kunnen we beter een alternatief voor zwarte piet verzinnen.
  • We zijn creatief genoeg om een alternatief voor zwarte piet te vinden en toch een leuk feest te organiseren.
  • De inkomsten die we krijgen met het verhuren van zwarte piet vinden we belangrijker dan de discussie.
  • Als Scoutinggroep moeten we meer doen om aantrekkelijk te zijn voor álle bevolkingsgroepen in onze omgeving.

Opdrachten

• Zet de voordelen en nadelen om zwarte piet in te zetten op een rij.
  • Wat zijn goede alternatieven voor zwarte piet?

Vragen voor jeugdleden (die niet meer in Sinterklaas geloven)
  • Vind jij het leuk om Sinterklaas met zwarte pieten of andersoortige pieten te vieren?
  • Hoe denk je dat jouw groepsgenootjes er over denken?
  • Als de zwarte pieten verdwijnen, hoe zou je het Sinterklaasfeest dan willen vieren?

Van vroeger tot nu

Een lespakket voor scholen, maar ook (deels) in te zetten voor Scouting

Rapport Kinderombudsman

Als gezegd, kijken we uit naar de uitkomst van jullie gesprek hierover.

Landelijk team Communicatie
mede namens het landelijk bestuur van Scouting Nederland
Dit bericht is verzonden naar voorzitters van lokale groepen, regio's en admiraliteiten en de leden van het landelijk bestuur.