Scouting X Voedselbanken Nederland • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
november 2020
Help kinderen en jongeren in jouw gemeente aan een gezonde maaltijd
Beste voorzitter,

Steeds meer Nederlandse gezinnen hebben het financieel moeilijk door de coronacrisis. Veel ouders zijn afhankelijk van de Voedselbank om hun kinderen te voorzien van een gezonde maaltijd. Hoe mooi zou het zijn als je met je Scoutinggroep kunt helpen zodat alle kinderen en jongeren in jouw gemeente een gezonde maaltijd krijgen? Een kans voor Scouting om te laten zien dat we, juist in crisistijd, iets kunnen betekenen voor onze samenleving.

Samenwerking met Voedselbanken Nederland
Scouting Nederland heeft contact gehad met Voedselbanken Nederland. Die zou erg blij zijn met hulp vanuit de Scoutinggroepen. Op welke manier kun je helpen?

1.    Lokale voedselbanken krijgen vanuit hun hoofdvestiging de tip dat ze, als ze extra hulp nodig hebben, ook eens contact kunnen zoeken met Scoutinggroepen in de buurt. Elke voedselbank kan een andere hulpvraag hebben, maar meestal zal die te maken hebben met het inzamelen van voedsel. Je bent natuurlijk vrij om ‘nee’ te zeggen als je geen tijd en ruimte hebt om iets te organiseren. Maar het zou natuurlijk mooi zijn als het je groep wel lukt! Eventueel kun je jeugdleden betrekken. Neem bij de organisatie de coronamaatregelen in acht.

2.     In het vroege voorjaar wil Voedselbanken Nederland graag 2 á 3 pilots draaien met Scoutinggroepen als het gaat om een iets grootschaliger en aangekleder voedselwervingsactie. Graag horen we welke groepen belangstelling hebben om mee te doen. De invulling kunnen we samen met jouw groep en de lokale voedselbank oppakken.

We ontvangen graag je reactie op 2 vragen in deze mini-enquete:

Tips voor coronaproof voedsel inzamelen:
-       Richt in overleg met jouw lokale supermarkt een kraampje in, waar je voedsel inzamelt voor de voedselbank, zo ontlast je de entree van de supermarkt. Doe dat bijvoorbeeld met 1 vrijwilliger en 1 jeugdlid of 2 explorers of 2 roverscouts voor 1 supermarkt (coronaproof), en werk met een pooltje zodat je niet de hele dag in de kou staat. Werk met de lijsten van producten waar behoefte aan is. Kijk op de website https://voedselbankennederland.nl/steun-ons/boodschappenlijst/ en overleg met de lokale voedselbank. Laat een vrijwilliger van de voedselbank de dozen ophalen of vraag een ouder met een busje de dozen te brengen.

-       Laat alle (jeugd)leden een of meer producten meenemen naar de opkomst. Zorg dat er dozen van de voedselbank klaarstaan en sorteer samen de producten. Vraag een ouder met een busje om de dozen naar de voedselbank te brengen of een vrijwilliger van de voedselbank om ze op te komen halen.

Alvast bedankt voor je reactie!

Iris Brummelhuis
namens Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden naar groeps- en regio- en admiraliteitsvoorzitters.