Scoutingrichtlijnen n.a.v. persconferentie 8 december • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
december 2020
Scoutingrichtlijnen n.a.v. persconferentie 8 december
Beste voorzitters en secretarissen,

De coronamaatregelen zijn ten opzichte van Scouting niet aangepast. In overleg met het RIVM kunnen we wel diverse punten op het factsheet aanpassen, waar we heel blij mee zijn. Maar blijf alert, zoek de grenzen van de maatregelen niet op en neem je verantwoordelijkheid als groep.

De aangepaste punten in het factsheet:
  • Bij chronische verkoudheid kunnen leden tot 12 jaar onder voorwaarden naar Scouting. Het is van belang om dit in samenspraak met de ouders van het kind te doen, waarbij je duidelijk aangeeft dat als het kind andere/ergere klachten krijgt (bijvoorbeeld hoesten of koorts) het kind naar huis moet.
  • Laat de opkomsten zoveel mogelijk buiten plaatsvinden, tenzij het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld wanneer het hard regent of wanneer je gaat knutselen. Neem als uitgangspunt dat je je actieve activiteiten buiten doet, en de rustigere activiteiten zoals knutselen binnen. Wissel buiten en binnen met elkaar af. En vergeet die dikke trui niet aan te doen onder je Scoutfit.
  • Leden van 18 jaar en ouder organiseren online opkomsten, eventueel thuis in groepjes met max. 3 genodigden met inachtneming van de 1,5 meter afstand. Buiten kan dit met 4 personen.

Richtlijnen met betrekking tot opkomsten rond de feestdagen:

Kerstvakantie: Bekijk met de groepsraad of je in de Kerstvakantie je opkomsten laat doorlopen of dat je extra opkomsten inlast. Hiermee geef je je jeugdleden meer Scoutingplezier in een tijd dat ze veel thuis zitten, en je kunt hen ook vragen vriendjes/vriendinnetjes mee te nemen.

Kerstviering: Tijdens de kerstopkomst organiseren veel Scoutinggroepen met de speltak een ontbijt, brunch, lunch of diner, waarbij de jeugdleden ieder een hapje meenemen. Voor dit jaar raden we dit net als scholen af. Bereid de hapjes tijdens de opkomst samen met de leden of laat dit door de leiding regelen. Hiermee heb je als leidingteam beter zicht op hygiëne tijdens de bereiding.

Oud en Nieuw: Organiseer een online oliebollenverkoop waarna je de zakjes oliebollen en appelflappen laat afhalen (eventueel in tijdsslot) of bezorg ze thuis. Of organiseer een drive-through bij je Scoutinggebouw met pionnen, leuke borden voor de rijrichting en een kerstmuziekje voor de sfeer. Je houdt je tijdens bereiding, bezorging/afhalen natuurlijk aan alle coronamaatregelen.

Nieuwjaarsactiviteiten: Organiseer een online opkomst waarin alle leden zelf hun boerenkoolmaaltijd thuis gaan bereiden en opeten met ouders, broertjes en zusjes. Wissel af met een leuke quiz over stamppot. Je kunt er zelfs voor kiezen om boerenkoolpakketjes langs te brengen met de ingrediënten en een recept, zodat iedereen hetzelfde kan maken. Hetzelfde geldt voor andere nieuwjaarsactiviteiten. Breng/stuur een feestelijk pakketje namens het bestuur en organiseer een online versie.

Enquête kampprotocol
Samen met andere zomerkamporganisaties zijn we het kamprotocol van zomer 2020 aan het evalueren. De vragen gaan over de communicatie vooraf en de inhoud van het protocol en je bent er ongeveer 10 minuten mee bezig. Daar hebben we jouw hulp bij nodig. We willen je vragen om de enquête door 1 persoon per groep in te laten vullen:  https://www.survio.com/survey/d/M1W7H5S1A3R9P6N9A

De nieuwe, volledige versie van het factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus. Staat je vraag er niet bij? Stel hem via de Scouting Nederland Whatsapp 0657746422 of mail communicatie@scouting.nl.

Heb je vragen over de

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.