Scoutingrichtlijnen n.a.v. toespraak minister-president Rutte 14 december • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
december 2020
Scoutingrichtlijnen n.a.v. toespraak minister-president Rutte 14 december
Beste voorzitters en secretarissen,

Nederland is tot en met 19 januari in lockdown. Scouting neemt daarom haar verantwoordelijkheid om contacten gedurende deze periode tot een minimum te beperken. Scouting past niet binnen de smalle definitie die de overheid in deze lockdown aan sportactiviteiten heeft toegekend. Daarom zijn er géén opkomsten en zijn clubhuizen en schepen gesloten.

Wat kunnen we doen tot en met 19 januari?
Online activiteiten zijn wél mogelijk. We roepen op zoveel mogelijk aan de slag te gaan met de goede ervaringen van de online activiteiten van de eerste lockdown in het voorjaar. Check thuisopavontuur.nl voor inspiratie of geef deze site door aan leden zodat ze zelf lekker aan de slag kunnen gaan met uitdagende activiteiten. Ook een mogelijkheid: geef leden de optie om te werken aan insignes, waarbij ze (een deel van) de opdrachten thuis kunnen doen.

Samen zorgen we ervoor dat onze leden ook tijdens deze lockdown kunnen genieten van toffe Scoutingactiviteiten. Zoek de grenzen van de regels niet op, zodat we na 19 januari snel weer écht naar Scouting kunnen. Pak de programma's van dit voorjaar weer uit de kast en bekijk hoe je deze weer kunt aanbieden aan je leden. Hiermee geef je je jeugdleden toch nog Scoutingplezier in een tijd dat ze veel thuis zitten, en bekijk ook de mogelijkheid of hun vriendjes en vriendinnetjes mee kunnen doen. Een mail met opdrachten of uitnodiging voor online bijeenkomst is zo gedeeld!

Kan de oliebollenverkoop doorgaan?
Veel Scoutinggroepen organiseren, zelf of met een bakker, een oliebollenverkoop om de clubkas te spekken. Dit kan nog steeds. Organiseer de oliebollenverkoop online waarna je de zakjes oliebollen en appelflappen thuisbezorgd of laat afhalen. Je houdt je tijdens bereiding, bezorging en/of afhalen natuurlijk aan alle coronamaatregelen, dus er zijn maximaal 2 personen van de organisatie aanwezig.

Reminder: enquête kampprotocol
Samen met andere zomerkamporganisaties zijn we het kamprotocol van zomer 2020 aan het evalueren. De vragen gaan over de communicatie vooraf en de inhoud van het protocol en je bent er ongeveer 10 minuten mee bezig. Daar hebben we jouw hulp bij nodig. We willen je vragen om de enquête door 1 persoon per groep in te laten vullen, uiterlijk 24 december:  https://www.survio.com/survey/d/M1W7H5S1A3R9P6N9A

De nieuwe, volledige versie van het factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus. Staat je vraag er niet bij? Stel hem via de Scouting Nederland Whatsapp: 0657746422.

Heb je vragen over de

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.