Perspectief voor planning voorjaar • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
januari 2021
Perspectief voor planning in het voorjaar
Beste voorzitters en secretarissen,

Het crisisteam van Scouting Nederland heeft veel vragen ontvangen over hoe komend voorjaar eruit ziet. Welke activiteiten kunnen wel en niet doorgaan? Kunnen we al wat gaan plannen met de groep of regio? Wanneer kunnen we weer op kamp? In deze e-mail geven we meer informatie omtrent deze vragen. Natuurlijk hopen we dat er snel meer mogelijk is, daarom gaan we begin maart deze adviezen weer opnieuw bekijken en actualiseren.

Advies groeps- en regioactiviteiten en -evenementen
Groepen en regio’s kijken er naar uit om weer activiteiten met de hele groep te ondernemen of regioactiviteiten te organiseren. Zolang de lockdown duurt zijn deze activiteiten niet mogelijk. Ook bij versoepeling van de huidige maatregelen zijn dergelijke activiteiten niet gelijk weer mogelijk. Op basis van de huidige ontwikkelingen en vooruitzichten rondom het coronavirus en de voorbereidingstijd die nodig is voor grotere activiteiten is het advies voor deze activiteiten als volgt:

Speltak: focus in ieder geval tot 1 april op het continueren van opkomsten op speltakniveau (op dit moment online i.v.m. lockdown, hopelijk snel weer fysiek)
Groep: organiseer geen fysieke/live groepsactiviteiten met meerdere of alle speltakken van de groep vóór 1 april 2021. Voor de periode ná 1 april volgt begin maart een advies.
Regio: organiseer geen regionale activiteiten of evenementen vóór 1 juni 2021. Begin maart wordt dit advies geactualiseerd.

Advies bijeenkomsten / vergaderingen en trainingen voor vrijwilligers
Tijdens de lockdown zijn fysieke bijeenkomsten, vergaderingen en trainingen op zowel groeps- als regionaal niveau niet mogelijk. Ook bij versoepeling van de huidige maatregelen zijn dergelijke activiteiten niet gelijk weer mogelijk. Voor regionale bijeenkomsten, vergaderingen en trainingen is het advies op basis van de huidige ontwikkelingen:

Landelijke evenementen
Deze week hebben de HIT en LSW het besluiten moeten nemen om de 2021 editie af te gelasten. Een vervelend besluit, voor zowel deelnemers als medewerkers. De huidige maatregelen en de vooruitzichten geven niet de ruimte om deze evenementen te organiseren met het karakter dat ze verdienen. Het voorbereiden van het programma wordt bemoeilijkt en het ziet er niet naar uit dat we tijdens Pasen en Pinksteren (grote) groepen deelnemers en medewerkers kunnen laten samenkomen uit het hele land. Hoe 2021 verder gaat verlopen is slecht te voorspellen, daarom zullen de HIT en LSW niet op een later moment in 2021 worden ingehaald.

Kampprotocol

Op dit moment wordt er gewerkt aan een update van het kampprotocol. Niet alleen voor zomerkampen, maar ook voor overnachtingen en weekendkampen. De feedback vanuit de groepen op het protocol van 2020 nemen we hierin mee. Zodra de overheidsmaatregelen (groeps)kamperen mogelijk maken, zullen we je hier over informeren.

De nieuwe, volledige versie van het factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus. Staat je vraag er niet bij? Stel hem via de Scouting Nederland Whatsapp: 0657746422.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.