Update n.a.v. persconferentie 20 januari 14.00 uur • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
januari 2021
Update n.a.v. persconferentie 20 januari 14.00 uur
Beste voorzitters en secretarissen,

Nederland is tot en met 9 februari in lockdown. De dreiging van de Britse virusvariant vraagt van iedereen iets extra’s om de risico’s op verspreiding van het virus te verkleinen. Scouting neemt daarom haar verantwoordelijkheid om contacten gedurende deze periode tot een minimum te beperken. Daarom zijn er géén fysieke opkomsten en zijn clubhuizen en wachtschepen gesloten. Online activiteiten en activiteiten thuis zijn wél mogelijk.

Hoe staat Scouting Nederland tegenover deze situatie?
Om het belang van Scouting voor al die kinderen en jongeren in onze groepen te onderstrepen spant Scouting Nederland zich actief in om in overleg met de overheid Scouting zo snel als (veilig) mogelijk is, weer op te starten. Indien de situatie rondom het coronavirus en/of de maatregelen niet verslechteren, streven we ernaar fysieke opkomsten in de buitenlucht na 9 februari weer op te starten voor (een deel van) de speltakken / leeftijdsgroepen.

Aangevuld op het factsheet:
  • Bevers en welpen kunnen bij een lid thuis in kleine groepjes (nesten) samen deelnemen aan een online of thuisopkomst.
  • Scouts, explorers, roverscouts en vrijwilligers kunnen maximaal 1 persoon uitnodigen bij een lid thuis om deel te nemen aan een online of thuisopkomst.
  • Bekijk de mogelijkheden voor de Jantje Beton collecte op de website van Jantje Beton. Deelnemende groepen ontvangen van Jantje Beton meer informatie over collecteren in coronatijd.

De nieuwe, volledige versie van het factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus. Staat je vraag er niet bij? Stel hem via de Scouting Nederland Whatsapp: 0657746422.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.