Nieuw VOG-beleid Scouting Nederland • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
januari 2021
Voorinformatie nieuw VOG-beleid
Beste scout,

Afgelopen december heeft de landelijke raad besloten om een nieuw VOG-beleid te implementeren. Met dit nieuwe beleid hoeven kaderleden die op meerdere niveaus actief zijn, nog maar één VOG te hebben. Deze VOG moet aangevraagd worden met screening op basis van informatie, geld, aansturing en personen. Een ander onderdeel van het nieuwe VOG-beleid is dat elk kaderlid om de drie jaar een nieuwe VOG moet overleggen.

De komende maanden werken verschillende landelijke teams binnen het landelijk servicecentrum samen om te zorgen dat alle organisaties niet alleen kennis hebben genomen van het nieuwe beleid, maar ook dat het nieuwe beleid werkt; we willen het in één keer goed doen. Dat houdt in dat alle teams gaan voor zorgvuldigheid en kwaliteit. Het VOG-beleid en de uitvoering daarvan is te belangrijk om snel en ondoordacht te wijzigen en aan organisaties over te dragen voor verder gebruik.

In de komende maanden werken we aan diverse zaken die te maken hebben met het nieuwe VOG-beleid. We houden o.a. groepsbesturen en kaderleden graag per e-mail op de hoogte van de aanstaande wijzigingen, richten Scouts Online opnieuw in, ontwikkelen hulpmiddelen en wat verder handig is om jullie als groep zo goed als mogelijk te helpen en te zorgen dat iedereen straks eenvoudig aan de slag kan met het nieuwe VOG-beleid.

Periodiek zullen wij berichten over dit onderwerp meenemen in de @-scout, zodat iedereen zich kan informeren over de stand van zaken.

Mocht je vragen hebben over dit onderwerp of inhoudelijke vragen hebben over de VOG in het algemeen, stuur dan je vraag naar vog@scouting.nl of neem iedere 3e donderdagavond van de maand tussen 17.00 en 20.00 uur contact op met de Landelijk VOG coördinator via 0657746422.

Evert Bor
Landelijk VOG coördinator
Deze e-mail is verzonden aan bestuursleden van verenigings- en stichtingsbesturen.