Update n.a.v. persconferentie 2 februari 19.00 uur • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
februari 2021
Update n.a.v. persconferentie 2 februari 19.00 uur
Beste voorzitters en secretarissen,

Nederland is de komende tijd nog grotendeels in lockdown. Maar voor kinderen en jongeren is het belangrijk elkaar te kunnen ontmoeten en te kunnen bewegen. Dit belang hebben we in de gesprekken met de overheid onderstreept. Met een mooi resultaat: binnen de nieuwe routekaart met maatregelen vanuit de overheid is er nu een uitzondering voor sport- én jeugdactiviteiten waaronder Scouting. Daar zijn we ontzettend blij mee! Dit betreft het organiseren van reguliere opkomsten voor kinderen en jongeren t/m 17 jaar. Bekijk ook de mogelijkheden voor deelname aan het programma voor kinderen uit de buurt.

Tref voorbereidingen
De nieuwe Scoutingrichtlijnen gaan per direct in. Nog steeds blijft gelden: zoek de grenzen van de regels niet op en neem je verantwoordelijkheid als groep. De ontwikkelingen van nieuwe virusvarianten geven genoeg redenen om voorzichtig om te gaan met de mogelijkheden die de Scoutingrichtlijnen bieden. Doorgaan met online opkomsten of deze afwisselen met fysieke opkomsten is ook mogelijk. Tref daarom goede voorbereidingen waar de groepsraad achter staat, en informeer leden en ouders hierover.

De belangrijkste punten op het factsheet:
  • Voor jeugdleden t/m 17 jaar kunnen de fysieke opkomsten doorgaan.
  • Jeugdleden en speltakken van 18 jaar of ouder hebben géén fysieke opkomsten of activiteiten.
  • Spreid opkomsten zodat iedere speltak gescheiden kan draaien. Dat mag per ruimte (lokaal, veld, bos etc.). Overweeg om per speltak op aparte tijden te draaien.
  • Voor jeugdorganisaties geldt dat activiteiten binnen plaats mogen vinden. Er geldt daarbij geen beperking op het aantal personen. Echter, om de risico’s op verspreiding van het virus te beperken is het advies opkomsten zoveel mogelijk buiten plaats te laten vinden, tenzij het niet anders kan. Bijvoorbeeld wanneer het hard regent of wanneer je gaat knutselen. Neem als uitgangspunt dat je je actieve activiteiten buiten doet, en de rustigere activiteiten binnen. Wissel buiten en binnen met elkaar af. Trek warme kleding aan en ventileer binnen.
  • Houd rekening met de avondklok. Eindig avondopkomsten op tijd en pas eventueel opkomsttijden aan. Voor vrijwilligerswerk is het niet mogelijk een ontheffing op de avondklok te krijgen.
  • Acties langs de deuren zijn toegestaan. Houd je aan de algemene corona- en hygiënemaatregelen. Bekijk de richtlijnen voor de Jantje Beton Collecte op https://jantjebeton.nl/ik-wil-helpen/collecteer-mee/voor-deelnemers

Noodfonds jeugd- en jongerenorganisaties
Afgelopen najaar konden we het goede nieuws delen dat er een noodfonds beschikbaar is gesteld voor de maanden maart, april en mei 2020 (lees hier meer). Op dit moment zijn we aan het voorsorteren voor een tweede ronde. Dat heef tijd nodig, zodra we hier iets concreets over kunnen melden laten we dit in een aparte corona-update weten.

Kampvoorbereiding

We gaven al eerder aan bezig te zijn met een nieuwe versie van het kampprotocol, en zien online ook behoorlijk veel groepen hun zomerkamp voorbereiden. We geven het advies om hiermee door te gaan op basis van het kampprotocol van vorig jaar. Deze zal namelijk grotendeels de basis zijn voor de nieuwe versie. Zodra de nieuwe versie gereed is zullen we je hier over informeren.

De nieuwe, volledige versie van het factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus. Staat je vraag er niet bij? Stel hem via de Scouting Nederland Whatsapp: 0657746422.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.