Update n.a.v. persconferentie 23 februari 19.00 uur • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
februari 2021
Update n.a.v. persconferentie 23 februari 19.00 uur
Beste voorzitters en secretarissen,

De nieuwe maatregelen die gisteravond zijn aangekondigd geven helaas geen extra speelruimte voor Scoutingleden van 18 tot 27 jaar. Voor leden t/m 17 jaar blijven de maatregelen ongewijzigd.

De extra uitzondering voor buitenactiviteiten in teamverband van 18 tot 27 jaar geldt expliciet alleen voor sportverenigingen, niet voor jeugdverenigingen zoals Scouting. Dit is te lezen in de wijzigingsregeling van de Rijksoverheid, gepubliceerd na afloop van de persconferentie: wijzigingsregeling maatregelen COVID-19. Dit wordt per 3 maart overgenomen in de tijdelijke wet, te vinden via https://wetten.overheid.nl/BWBR0044416.

Wat als onze Scoutinggroep als sport(accommodatie) is aangemerkt in de gemeente?
Als jouw groep bij de gemeente als sportaccommodatie / sport staat aangemerkt, is het goed je gemeente om bevestiging te vragen dat jullie leden tot 27 jaar activiteiten mogen ondernemen en je onder de uitzondering valt.

En hoe verder?
We blijven ons inzetten voor de lobby om een eerstvolgende versoepeling ook voor onze jeugdactiviteiten te laten gelden. Er zijn veel partijen met de overheid in gesprek om meer ruimte te krijgen. Maar deze uitzondering voor de sport is wel een eerste mooie stap om meer jongeren meer ruimte geven. Dit zijn positieve geluiden dat wij als Scouting in de nabije toekomst ook meer mogelijkheden krijgen. De ervaringen die wij landelijk opdoen willen we binnenkort graag delen in een webinar, zodat je deze ervaringen lokaal en regionaal kunt inzetten. Meer informatie volgt binnenkort.

Het factsheet blijft deze keer onveranderd. Het document en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus. Staat je vraag er niet bij? Stel hem via de Scouting Nederland Whatsapp: 0657746422.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.