Presentatie en eerste videos NTR2020 en uitnodiging 7 april NTC overleg • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
maart 2021
Presentatie en eerste videos NTR2020 en uitnodiging 7 april NTC overleg
Beste voorzitter, secretaris,

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de update van de nautische technische richtlijnen (NTR2020). In 2017 is er met de admiraliteiten gesproken over knelpunten met betrekking tot waterscouting. Een van die knelpunten betrof de (oude) NTR 2008. Twee jaar geleden is er een werkgroep gevormd en inmiddels zijn we aardig op weg met de vernieuwing, NTR2020.

De nieuwe NTR2020 bestaat uit infobladen met een drie-lagenstructuur (zie link onderin deze mail naar de website waar dit allemaal te zien is en uitgelegd wordt). In de ontwikkeling hebben wij de admiraliteiten betrokken door hen meerdere mailings met concepten toe te sturen, de feedback te bekijken, en waar mogelijk de feedback aan te passen. We bevinden ons nu in de laatste fase van de huidige reeds ontwikkelde infobladen NTR2020.

Op de laatste bijeenkomst met de NTC, november 2020, is de concept NTR2020 besproken. Tijdens die bijeenkomst is het voorstel gedaan om de periode tot 7 april te gebruiken waarin de admiraliteiten zelf de groepen kunnen informeren, kennis laten maken met de concepten die er nu liggen en het nieuwe format van infobladen per thema, in plaats van een pdf-bestand met alle informatie.

Door de aanwezige admiraliteiten is op het laatste overleg gevraagd om ondersteuning bij het bespreken van de NTR20202 met hun eigen groepen, in de vorm van een presentatie en begeleidende filmpjes. Het kostte wat tijd en werk, maar met trots kunnen wij nu de link delen van de webpagina waar de filmpjes en de presentatie (Prezi) te vinden en te downloaden zijn.
In de Prezi zitten al de filmpjes verwerkt. De hele Prezi duurt, incl de filmpjes, ongeveer een half uur. De Prezi is ter ondersteuning, dus degene die hem gebruikt kan aan de hand van de Prezi het verhaal zelf vertellen. Indien je graag hulp wilt bij de presentatie, stuur een berichtje naar scoutingacademy@scouting.nl. Er zijn vrijwilligers van de NTR-werkgroep die graag een uurtje aansluiten om bijvoorbeeld de presentatie te doen voor groepen, als je dat wenselijk vindt. We gaan dan wel uit van een online meeting met de groepen.

Op woensdagavond 7 april 2021 vindt er weer een online NTC overleg plaats waar we de huidige NTR2020 op de agenda hebben staan. Na 7 april willen we deze omzetten naar de definitieve versies.

Inschrijven voor het NTC overleg op 7 april is al mogelijk via Scouts Online.

Monika van Boheemen
Teamcoördinator Landelijk team Scouting Academy
Projectleider Veilig Varen en implementatie landelijk vrijwilligersbeleid
NTR2020
Dit bericht is verzonden naar voorzitters en secretarissen van regio's, admiraliteiten en NTC.