April is besturenmaand bij Scouting! • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
maart 2021
April is besturenmaand bij Scouting!
Beste regiovoorzitter en -secretaris,

In het regiovoorzittersoverleg van 6 maart is 'april besturenmaand' besproken. Met onderstaande informatie lichtten we alle regiobesturen nu al graag in over online activiteiten voor groep- of regiobestuurders.

'April besturenmaand' betekent dat we in april extra online tools, webinars e.d. gaan aanbieden voor besturen. Om Scoutingbesturen uit te dagen hun bestuurskracht te versterken, m.b.v. van praktische online tools. Dit omdat de kwaliteit van het groepsbestuur één van de vijf succesfactoren van een groep is. Een factor die grote invloed heeft op de kwaliteit en veerkracht van de groep. En op een positief groepsklimaat.

Online: ontwikkeld voor besturen
Afgelopen jaar zijn in regio’s online Besturenavonden (cafés) georganiseerd. In Limburg en Brabant is ervaring opgedaan met online-trajecten Bestuursontwikkeling. Regio’s werkten hierin succesvol samen. Besturen blijken enthousiast over die online coaching en ervaringsuitwisseling. Ze ervaren online deelnemen erg drempelverlagend. Ook team Groepsontwikkeling werkt aan een online variant, waarmee groepen binnenkort zelf aan het werk kunnen. Kort gezegd: online activiteiten zijn voor besturen handig en worden hoog gewaardeerd.

April/mei Besturenmaand
Graag bieden we besturen online activiteiten waaraan ze kunnen deelnemen. We komen zo ook tegemoet aan de vraag naar landelijke webinars/workshops, door regio’s die geen Bestuursondersteuning bieden aan hun groepsbesturen.

Via de website Scouting Nederland wordt een pagina 'april besturenmaand' ingericht met:
  • Informatie over de rollen en taken van een bestuur
  • Praktische downloads om met je eigen bestuur aan de slag te gaan (bestuurskracht, bestuurssamenstelling, rol bestuur, samenwerking)
  • Online workshops voor individuele bestuursleden (rollen STER-bestuur, ontwikkelen van je bestuur)
  • Webinars voor bestuursleden (lobby bij overheden, juridische zaken- nieuwe wet WBTR, fondsenwerving, groepsontwikkeling online)
De informatie met link naar webpagina 'april besturenmaand' en concrete data verspreidt Scouting naar regio’s, admiraliteiten en groepen in maart via @-scout, social media, direct mail en Scouting Magazine.

Wat kan je als regio doen?
Regiovoorzitters bedachten 6 maart jl. de volgende ideeën:
  • Nu al actief naar groepbesturen communiceren over het online besturengereedschap
  • April besturenmaand bespreken op de regioraad, de admiraliteitsraad
  • Online tools bespreken tijdens een besturenavond/-café in de regio
  • Kunnen we met buurregio’s samen online bijeenkomsten organiseren/delen?
  • Uitnodigingen van thema-avonden doorsturen naar andere regio’s
  • Samen bestuurstrajecten doen
  • Online bijeenkomsten blijken drempelverlagend, ook voor nieuwe bestuursleden
Voor vragen kan je mailen naar teamgroepenregio@scouting.nl.

Roel Ossewold
Landelijk team Groepen en regio's
Deze e-mail is verzonden aan voorzitters en secretarissen van regio's en admiraliteiten.