Update n.a.v. persconferentie 23 maart 19.00 uur • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
maart 2021
Update n.a.v. persconferentie 23 maart 19.00 uur
Beste voorzitters en secretarissen,

De persconferentie van dinsdag 23 maart geeft ons geen versoepelingen, maar enkel een verlenging van de al bestaande maatregelen. Om het van de positieve kant te bekijken, we mogen nog steeds met de jeugdleden t/m 17 jaar activiteiten ondernemen op en rond het eigen buitenterrein en afhankelijk van de eigen gemeente zelfs t/m 26 jaar. Zoals eerder aangegeven zouden we na de persconferentie met een nieuw advies komen voor grotere activiteiten later in het voorjaar, en met een nieuw kampprotocol voor overnachtingen, opgesteld samen met andere kindervakantie-aanbieders.

Advies voor groeps- en regioactiviteiten en -evenementen
We kijken er allemaal naar uit om weer activiteiten met de hele groep te ondernemen of regioactiviteiten te organiseren. Zolang de lockdown duurt zijn deze activiteiten niet mogelijk. Ook bij versoepeling van de huidige maatregelen zijn dergelijke activiteiten niet gelijk weer mogelijk. Op basis van de huidige ontwikkelingen en vooruitzichten rondom het coronavirus en de voorbereidingstijd die nodig is voor grotere activiteiten is het advies voor deze activiteiten als volgt:

Speltak: focus in ieder geval tot 1 juni op het continueren van opkomsten op speltakniveau. Na de persconferentie van 20 april wordt dit advies geactualiseerd.

Groep: organiseer geen fysieke/live groepsactiviteiten met meerdere of alle speltakken van de groep vóór 1 juni 2021. Na de persconferentie van 20 april wordt dit advies geactualiseerd.

Regio: organiseer geen regionale activiteiten of evenementen vóór 1 juni 2021. Na de persconferentie van 20 april wordt dit advies geactualiseerd.

Kunnen we in het Hemelvaarts- en/of Pinksterweekend iets met de hele groep organiseren?
We zijn ons ervan bewust dat veel Scoutinggroepen in het Hemelvaartsweekend en/of Pinksterweekend groepsactiviteiten of -overnachtingen willen organiseren. Houd er rekening mee dat dergelijke grote samenkomsten en/of overnachtingen na de persconferentie van 20 april ook nog niet mogelijk zijn. Het is erg onzeker hoe het coronavirus zich de komende tijd ontwikkelt. Denk daarom ook na over een plan B voor deze activiteit, zoals een datum later in het voorjaar of een leuke dagactiviteit met alleen de eigen speltak.

Kampprotocol 2021
Het nieuwe kampprotocol is beschikbaar en vind je op  https://www.samenopkamp.nl/. Let op: overnachtingen zijn in ieder geval t/m 20 april niet mogelijk. Je kunt dit protocol dus wel alvast gebruiken voor de voorbereidingen, maar houd er rekening mee dat overnachtingen ná 20 april misschien ook nog niet mogelijk zijn. Het is erg onzeker hoe het coronavirus zich de komende tijd ontwikkelt. Denk daarom ook na over een plan B voor je overnachting, zoals een datum later in het voorjaar of een leuke dagactiviteit. Zodra kampen mogelijk zijn delen we dat direct op samenopkamp.nl.
Het protocol is wederom samengesteld door kindervakantieorganisaties, NJR in samenwerking met Nederlands Jeugdinstituut (NJI) en onderschreven door de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde.

Scoutinglabel- en kampeerterreinen
Op kamp gaan met groepen kinderen en jongeren is nog niet mogelijk, maar niet alle Scoutingkampeerterreinen zijn gesloten. Met je gezin of een een gezelschap van twee personen kun je op een aantal terreinen ook nu al terecht. Kijk op labelterreinen.scouting.nl voor een volledig overzicht van alle terreinen, de bijbehorende websites en contactgegevens.

Leden met hooikoorts of chronische verkoudheid
Kinderen en begeleiders met bekende chronische luchtwegklachten zoals astma of hooikoorts zonder koorts en benauwdheid kunnen naar de opkomst. Bij verergering van de bekende klachten of het ontstaan van nieuwe klachten blijven leden thuis. We adviseren om hierover goed contact te houden tussen leiding en ouders.

Weer naar buiten! - Powered by HIT!
Ieder jaar is het Paasweekend hét moment om weer naar buiten te gaan bij Scouting. Ondanks de coronamaatregelen maken we er ook dit jaar weer een fantastisch weekend van. Tijdens het ‘Weer naar buiten!’-weekend kun je als scout individueel, met je gezin of - afhankelijk van de geldende coronamaatregelen - met (een deel van) je speltak buiten op avontuur en kiezen uit één van de vele activiteiten op deze site.

Koningsdag
Op 27 april 2021 viert Koning Willem-Alexander zijn verjaardag. Alle kinderen in Nederland worden uitgenodigd om tegelijkertijd buiten te spelen om 10.00 uur. Op de stoep, in de tuin, in de speeltuin of in de buurt. Wil je deze boodschap delen met jeugdleden? Activiteiten staan op thuisopavontuur.nl Wil je wat organiseren met je groep? Doe dat op eigen terrein met 1 speltak tegelijk of in de gemeente in afstemming met de lokale Oranjevereniging binnen de algemeen geldende coronamaatregelen.

De nieuwe, volledige versie van het factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus. Staat je vraag er niet bij? Stel hem via de Scouting Nederland Whatsapp: 0657746422.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.