Toekennen deelkwalificaties alleen nog door praktijkbegeleiders • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
juli 2018
Toekennen deelkwalificaties alleen nog door praktijkbegeleiders

Beste praktijkbegeleiders, praktijkcoaches, trainers, secretariaten regio’s en groepen en trainingsbeheerders regio,

Eén van de kerntaken van de praktijkbegeleider is het beoordelen en registeren van deelkwalificaties voor leiders en teamleiders. Hij/zij heeft daarom voor de registratie in SOL de rechten (permissies) om die deelkwalificaties toe te kennen. Bij de start van Scouting Academy zijn die permissies als tijdelijke maatregel ook toegekend aan trainers,  praktijkcoaches en enkele administratieve functies. Deze tijdelijke maatregel gaan we terugdraaien per 1 januari 2019. Hieronder lichten we deze keuze toe.

Wat betekent deze maatregel voor groepen?
Concreet betekent dit dat per 1 januari 2019 de deelkwalificaties voor leidinggevenden en de deelkwalificaties voor kampkwalificaties alleen nog door de praktijkbegeleider kunnen worden toegekend. Geen enkele andere rol heeft meer die permissie. Als groep kun je bij jouw regio terecht voor ondersteuning bij het starten met Scouting Academy.

Wat moet een regio nu doen met groepen zonder praktijkbegeleider?
We roepen de regio's op om in gesprek te gaan met groepen die nog geen praktijkbegeleider hebben. Voor het opstarten van Scouting Academy hebben we voor die groepen nog een beperkt aantal exemplaren van de praktijkbegeleiderstoolkit beschikbaar.

Heb je als regio advies nodig om groepen te ondersteunen, dan kun je een verzoek hiervoor indienen bij scoutingacademy@scouting.nl.

Achtergrond van de tijdelijke maatregel en het schrappen hiervan
De praktijkbegeleider was een compleet nieuwe functie toen we in 2010 met Scouting Academy begonnen. Inmiddels heeft bijna 75% van de scoutinggroepen in Nederland een of meerdere praktijkbegeleiders, in totaal zijn er nu bijna 1170 praktijkbegeleiders. De tijdelijke maatregel was bedoeld om het nieuwe systeem van Scouting Academy sneller van de grond krijgen. Veel groepen hadden toen immers nog geen praktijkbegeleider. Inmiddels zijn we acht jaar verder en is Scouting Academy up-and-running. De tijdelijke permissies zijn daarom niet meer nodig. De praktijkbegeleiders kunnen prima zelf de deelkwalificaties toekennen, precies zoals we het ooit bedacht hadden. Het is immers aan de praktijkbegeleider om de competenties van een leidinggevende in de praktijk vast te stellen. Daarom wordt deze tijdelijke maatregel binnenkort gestopt.

Bijna 75% van  de groepen heeft inmiddels een praktijkbegeleider. Laten we samen ook die laatste 25% erbij halen!

Deze mail is verstuurd aan alle praktijkbegeleiders, praktijkcoaches, trainers, secretariaten groepen en regio’s en trainingsbeheerder regio’s.
Facebook   Twitter   Linkedin   Google Plus   Youtube   Instagram