Update n.a.v. persconferentie 11 mei 19.00 uur • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
mei 2021
Update n.a.v. persconferentie 11 mei 19.00 uur
Beste voorzitters en secretarissen,

Voor alle leden is het belangrijk elkaar te kunnen ontmoeten en te kunnen bewegen. Als de RIVM-cijfers van 17 mei het toelaten, zijn er vanaf 19 mei versoepelingen mogelijk voor 18+ leden om in de buitenlucht sport- en spelactiviteiten te ondernemen. Indien de overheid besluit tot andere maatregelen per 19 mei dan ontvang je uiterlijk 18 mei een nieuwe versie van het factsheet.

Wijzigingen in het factsheet per 19 mei n.a.v. persconferentie
De ruimte die het openingsplan biedt, zorgt daarmee ook voor aanpassingen in de factsheet voor opkomsten:
  • Leden van 18 t/m 26 jaar kunnen buiten sport- en spelopkomsten organiseren. Zij hoeven géén 1,5 meter afstand te houden tijdens sport en spel. Explorers van 18 jaar kunnen weer fysiek meedoen!
  • Bij watersport, zoals zeilen, is afstand houden ook niet nodig voor leden t/m 26 jaar.
  • Leden van 27 jaar en ouder kunnen buiten sport- en spelopkomsten organiseren met maximaal 30 personen. Zij houden altijd 1,5 meter afstand.
  • Je kun externen uitnodigen (bv. workshopleider), deze persoon doet ook de gezondheidscheck.
  • Vrijwilligers kunnen klussen op het Scoutingterrein met maximaal 2 personen, ook tijdens NLdoet
  • Kamperen voor 18+ kan met huisgenoten of gezelschappen van maximaal 4 personen. Kijk op labelterreinen.scouting.nl voor geopende terreinen.

Jeugd t/m 17 jaar mag naar binnen
Activiteiten vinden zoveel mogelijk buiten plaats voor leden t/m 17 jaar. Hier is de kans op verspreiding van het virus het kleinst. Wettelijk gezien mogen deze leden samen met hun (bege)leiding wél binnen activiteiten ondernemen. Is jouw gemeente het daar niet mee eens? Via deze FAQ lees je waar deze uitzondering in de wettekst opgenomen staat om het gesprek met de gemeente mee te nemen.

18+ en 27+ mogen buiten activiteiten doen, enkel sport en spel
Leden van 18 t/m 26 jaar mogen buiten gezamenlijk sport- en spelactiviteiten doen zonder 1,5 meter afstand te houden. 27+ leden mogen ook weer samenkomen onder de voorwaarde dat zij alleen sport- en spelactiviteiten doen en altijd 1,5 meter afstand houden. Inactieve bijeenkomsten zoals groepsraden en trainingen zijn voorlopig nog niet mogelijk.

Overnachtingen in overleg met gemeente
Het kampprotocol blijft ongewijzigd. Het contact met de gemeente blijft belangrijk in het gesprek over overnachtingen, omdat er nog geen versoepelingen zijn voor vakantie en kamperen in het algemeen. De mogelijkheid tot overnachten zit hem in de uitzondering op samenkomsten voor leden t/m 17 jaar in een binnenruimte, zie deze FAQ. Bekijk ook de toelichting + basistekst voor het contact met de gemeente over overnachtingen via deze FAQ. De gemeente blijft leidend.

NLdoet
Vrijwilligers kunnen klussen op het Scoutingterrein met maximaal 2 personen, ook tijdens NLdoet. NLdoet geeft op haar website diverse tips om je NLdoet actie veilig te houden. Daarnaast geeft de organisatie aan dat als een klus toch niet op een veilige en verantwoorde manier uitgevoerd kan worden, de klus te annuleren of te verplaatsen naar een later moment.

De nieuwe, volledige versie van het factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus. Staat je vraag er niet bij? Stel hem via de Scouting Nederland Whatsapp: 0657746422.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.