Update n.a.v. persconferentie 28 mei 19.00 uur • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
mei 2021
Update n.a.v. persconferentie 28 mei 19.00 uur
Beste voorzitters en secretarissen,

De corona-eindstreep lijkt nu echt in zicht! Ook met Scouting komen we uit de lockdown: vanaf 5 juni zijn er weer veel meer mogelijkheden om met jeugdleden en vrijwilligers samen te komen. Niet alleen voor opkomsten, ook vergaderingen en trainingen kunnen weer fysiek plaatsvinden. Natuurlijk blijft het belangrijk om je aan de gezondheidscheck en 1,5 meter te houden, we zijn er nog niet. Online bijeenkomsten blijven een goed alternatief als niet iedereen zich prettig voelt bij live bijeen komen met een grote groep vrijwilligers.

Wijzigingen in het factsheet per 5 juni n.a.v. persconferentie
De ruimte die het openingsplan biedt, zorgt daarmee ook voor aanpassingen in de factsheet voor opkomsten:
  • Leden van 18 jaar en ouder houden altijd 1,5 meter afstand, tenzij dat bij sport- en spelactiviteiten niet kan.
  • Voor opkomsten van roverscouts en andere leden van 18 jaar en ouder geldt een maximum van 50 personen.
  • Bijeenkomsten, vergaderingen en trainingen op lokaal, regionaal en landelijk niveau kunnen doorgaan met maximaal 50 personen op 1,5 meter afstand.
  • Vrijwilligers kunnen klussen op het Scoutingterrein met maximaal 50 personen op 1,5 meter afstand.
  • Als je activiteiten doet buiten het eigen terrein (waaronder uitjes), vermijd dan drukte.
  • De focus blijft liggen op opkomsten op speltakniveau.
  • Alle opkomsten kunnen binnen en buiten plaats vinden. Buiten is het risico het kleinst.
  • Het advies is geen activiteiten met meerdere speltakken, groepsactiviteiten en/of regionale activiteiten, kampen of evenementen te organiseren tot en met de zomervakantie.
  • Een negatieve (zelf)test of een vaccinatiebewijs geeft geen extra vrijheden en kan niet verplicht worden gesteld. Voor meer informatie, download het infoblad.

Wat betekent dit voor het kampprotocol?
Het kampprotocol blijft ongewijzigd. Deze is met name gericht op afspraken maken over bijvoorbeeld de gezondheidscheck, het terrein en hygiëne. Deze sluit nog steeds aan op de coronamaatregelen per 5 juni.

De nieuwe, volledige versie van het factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus. Staat je vraag er niet bij? Stel hem via de Scouting Nederland Whatsapp: 0657746422.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.