De relatie tussen regio en regionale admiraliteit (RA) op 29 juni om 20.00 uur. • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
juni 2021
Online bijeenkomst - De relatie tussen regio en regionale admiraliteit (RA)
Beste scout,

Graag nodig ik je uit voor een online bijeenkomst over de relatie tussen regio en regionale admiraliteit (RA) op 29 juni aanstaande, vanaf 20.00 uur tot uiterlijk 22.00 uur. Doel is om, waar nodig, tot een voorstel voor de landelijke raad eind dit jaar te komen om de RA een definitieve plek te geven binnen onze vereniging. Het gesprek gaat over de verschillende opties voor het borgen hiervan en over de taken en verantwoordelijkheden van betrokkenen.

In maart 2020 is tijdens het voorzittersoverleg van regio’s en regionale admiraliteiten over de samenwerking tussen regio's en admiraliteiten gesproken en is geschetst hoe het huidige landschap er uitziet. Er is tijdens dit overleg toegezegd dat er een stappenplan gemaakt zou worden om slagvaardig met de onderliggende thema's tot besluitvorming over de taken en verantwoordelijkheden in de ondersteuning van waterscouting te komen. Maar ook met de juiste rechtspersonen om besturen binnen Scouting te beschermen tegen aansprakelijkheid. Hieruit volgt de duidelijkheid die nodig is voor de benodigde vervolgacties.

Stappenplan
29 juni 2021 - Toelichting voorstel (zie bijlage)
1 september 2021 - Gelegenheid tot schriftelijke reactie vanuit regio's en RA's op het voorstel
18 september 2021 - Tijdens het voorzittersoverleg wordt op de dilemma's of nog op te lossen vraagstukken ingegaan.
Half oktober - Voorstel in landelijke raadsstukken
11 december 2021 - Landelijke raad, besluit over het voorstel
Begin 2022 - Begeleiding regio's en RA's en juridische ondersteuning bij eventuele oprichting en liquidatie rechtspersonen.

We maken gebruik van de gereserveerde tijd op 29 juni voor het bestuurscafé. Mocht je er niet bij kunnen zijn, dan nodigen we je uit een plaatsvervanger te vinden of contact met mij op te nemen mocht je nog vragen hebben. In alle gevallen horen we graag een schriftelijke reactie terug voor 1 september, zodat het gesprek een vervolg kan krijgen tijdens het voorzittersoverleg op 18 september. Het document is ook te vinden binnen de Teams-omgeving van de voorzitters.

In de toekomst blijven bestuurscafé's bestaan om vrijblijvend inspiratie op te doen, elkaar online te ontmoeten en onderwerpen te bespreken die leven in de regio's en admiraliteiten.

Namens het landelijk bestuur,

Wiebo Hobma
Regio- en Admiraliteitsconsulent
Bijlage notitie
Dit bericht is verstuurd aan alle voorzitters en secretarissen van regio's en admiraliteiten.