Inventarisatie regiocoaches en trajectbegeleiders • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
juni 2021
Inventarisatie regiocoaches en trajectbegeleiders
Beste scout,

In de afgelopen jaren zijn er diverse trajecten ontstaan ter ondersteuning van groepen, regio’s en admiraliteiten. Op landelijk niveau is er niet bij alle trajecten een helder overzicht van welke scouts de ondersteuning in de regio’s uitvoeren. Met een inventarisatie (zie link hieronder) willen we een up to date overzicht creëren. Hiermee kunnen we de coaches en trajectbegeleiders beter vinden en ondersteunen van uit het landelijke team en om de verbindingen onderling te faciliteren en stimuleren in de gedachte van de ondersteuningscirkels. Daarnaast kunnen we dan ook goed zien in welke geografische gebieden er nog geen ondersteuning voor deze trajecten beschikbaar is zodat we aan de slag kunnen om dat in te vullen op termijn.

Scouts Online
We gaan deze personen registreren in Scouts Online met deelcategorieën van het supportteam bij Landelijk team Groepen en regio’s zodat er een helder en AVG-proof overzicht ontstaat.

Dit houdt NIET in dat deze personen ook direct lid worden van de landelijke vrijwilligersorganisatie en een landelijk team, men blijft op regionaal niveau actief, dit formulier betreft alleen een registratie van de ondersteuningsfunctie op regionaal niveau. Dit overzicht wordt dan toegankelijk gemaakt voor de coaches en trajectbegeleiders zelf, de regiobesturen, de leden van de stuurgroepen voor de betreffende trajecten en medewerkers van Landelijk team Groepen en regio’s.

Contact en uitwisseling via Microsoft 365
Ook stellen we voor de coaches en trajectbegeleiders een platform open in MS365 (Teams-omgeving) zodat men elkaar kan vinden, bestanden, tips en ideeën kan delen, (hulp)vragen kan stellen en dialogen of digitale meetings kan houden. Dit is vergelijkbaar met de oude Basecamp omgeving, gedeelde Dropboxen, Google Drive, etc. en sluit naadloos aan op de overgang naar MS365 die de landelijke organisatie heeft doorgemaakt. Dit gaat ook het platform worden waar de verschillende methodieken en inhoudelijke stukken beschikbaar komen en is tevens de plek waar we (daar waar dat gebruikelijk of nodig is) trajectgegevens of resultaten afgeschermd kunnen opslaan.

Daarnaast zijn er plannen om (mogelijk in breder verband) bijeenkomsten te gaan organiseren zodat we middels intervisie en workshops samen kunnen groeien in vaardigheden, ook hiervoor is het handig als we een up to date overzicht bijhouden.

De trajecten
  • Bestuursontwikkeling
  • Groepsontwikkeling
  • Groei
  • Duurzaam vrijwilligersbeleid
  • MVKT (meer vrijwilligers in korte tijd, een traject met de focus op het werven van vrijwilligers dat vanaf het najaar beschikbaar komt)
  • Voorkomende maatwerktrajecten ondersteunend aan groepen, regio’s en admiraliteiten.

Ga naar het formulier in Scouts Online.

Deze email met link kun je doorsturen naar scouts waarvan je vermoed of zeker weet dat zij interesse hebben in een van deze rollen, of naar scouts die deze ondersteuning al bieden of hebben geboden, maar waarbij dit mogelijk niet of niet helder geregistreerd staat in Scouts Online. Hoe meer scouts dit doen, hoe meer overzicht er ontstaat en hoe beter we dit kunnen ondersteunen.

Als er vragen, opmerkingen of tips zijn horen we die natuurlijk graag!

Bob van Bree
Consulent en vrijwilligerscoördinator
Landelijk team Groepen en regio’s
Formulier
@-scout is bestemd voor alle vrijwilligers van Scouting Nederland en verschijnt iedere twee weken. Aanleveren van content kan via at-scout@scouting.nl.