Update n.a.v. persconferentie 9 juli 19.00 uur • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
juli 2021
Update n.a.v. persconferentie 9 juli 19.00 uur
Beste voorzitters en secretarissen,

In de persconferentie van zojuist zijn diverse aanscherpingen van de coronamaatregelen aangekondigd. Deze hebben met name betrekking op de horeca en grote evenementen, maar hebben ook een effect op de organisatie van zomerkampen. De besmettingen stijgen namelijk snel. Vanuit de nieuwe maatregelen geldt vanaf zaterdag 10 juli 06.00 uur het volgende:

18+ op kamp
In het kampprotocol wordt nu gewijzigd dat 18+ leiding en leden Testen voor Toegang niet meer kunnen gebruiken en ook niet meer de 1,5 meter kunnen laten vervallen tijdens het kamp. Zij houden zich binnen de kampbubbel aan de 1,5 meterregel onderling, behalve tijdens sport- en spelactiviteiten waarbij dit niet mogelijk is. De afstandsregels van 18+ers ten opzichte van leden t/m 17 jaar blijven ongewijzigd.

Klein en beheersbaar
Net als in de privésituatie is het ook belangrijk dat de kampbubbel klein en beheersbaar blijft. Veel mág vanuit de overheidsregels, maar weeg af of dit in de huidige situatie verstandig is. Houd de kampbubbel op jouw kamp goed in stand, waarbij je contact met mensen buiten de bubbel vermijdt. Vraag je af of die ene workshop die gegeven wordt door een externe of bezoek van ouders echt nodig is. Voor uitjes en andere activiteiten buiten de bubbel geldt nog meer dat je drukte vermijdt en je de kampbubbel zoveel mogelijk in stand houdt. Lukt dit niet? Zoek dan een alternatief voor deze activiteiten bínnen de eigen bubbel.

Wij vinden het ontzettend vervelend dat deze aanscherpingen en maatregelen nodig zijn, zo vlak voor de start van de zomervakantie en kampen. Maar met deze wijzigingen kunnen we met de kampbubbel op reis waarmee we onze leden alsnog een fantastische zomer kunnen bieden. Loop met elkaar het kampprotocol nog een keer goed door. Doe voordat je vertrekt de gezondheidscheck zorgvuldig en zorg er samen voor dat iedereen weer gezond thuis komt.

De nieuwe, volledige versie van het factsheet, het antwoord op veelgestelde vragen en het vernieuwde kampprotocol vind je op scouting.nl/coronavirus en samenopkamp.nl. Staat je vraag er niet bij? Stel hem via de Scouting Nederland Whatsapp: 0657746422.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.