Update n.a.v. persconferentie 14 september 2021 • Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
september 2021
Update n.a.v. persconferentie 14 september 2021

Beste voorzitters en secretarissen,

In de persconferentie van 14 september is aangekondigd dat een groot aantal coronamaatregelen per 25 september worden versoepeld. Zo is 1,5 meter afstand houden per 25 september niet meer verplicht. Voor de opkomsten, kampen, (groeps)activiteiten en bijeenkomsten betekent dit dat een groot deel van de maatregelen kunnen worden losgelaten.

Wat fijn om het nieuwe seizoen met dit goede nieuws in te gaan. We kunnen het Scoutingspel weer beleven zonder al teveel beperkingen. Veel plezier!

Wijzigingen in het factsheet per 25 september
Uiteraard hebben we de maatregelen die nog wel overblijven voor Scouting op een rij gezet in een update van het factsheet. Hieronder de belangrijkste wijzigingen op een rijtje:
  • Houd je aan de algemene corona- en hygiënemaatregelen.
  • 18 jaar of ouder? Houd afstand als het kan.
  • De gezondheidscheck is vervallen. Blijf wel thuis bij klachten en laat je testen. Negatief getest? Dan mag je weer naar Scouting (tenzij de quarantaineperiode nog niet voorbij is).
  • Grote groepsactiviteiten kunnen zonder beperkingen plaats vinden. Dat geldt ook voor bijeenkomsten en activiteiten als klussen in het gebouw of op het terrein.
  • (Boven)regionale activiteiten zijn toegestaan maar kunnen aangemerkt worden als evenement. Evenementen zijn onder voorwaarden toegestaan (waaronder het gebruik van
    Coronatoegangsbewijzen (Coronacheck-app) vanaf 13 jaar). Twijfel je of een activiteit een evenement is, neem dan contact op met de gemeente.
  • Het kampprotocol is niet meer van toepassing: kampen kunnen zonder beperkingen plaatsvinden. Je kunt het kampprotocol uiteraard altijd nog raadplegen voor inspiratie om kampen en overnachtingen qua hygiëne veilig te organiseren, maar het protocol wordt niet meer aangepast op de versoepelingen.

Houd rekening met elkaar
Met de aangekondigde versoepelingen is veel weer mogelijk zonder beperkende maatregelen. Voor sommige leden kan dit ook spannend zijn. Heb oog voor elkaar en respecteer dat niet iedereen kan of wil meedoen, of nog graag afstand houdt.

Ingangsdatum per 25 september
De versoepelingen gaan in per 25 september en moeten nog worden goedgekeurd door de Tweede Kamer. Het vernieuwde factsheet is daarmee onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Coronatoegangsbewijs (Coronacheck-app)
Het Coronatoegangsbewijs (vaccinatiebewijs, testbewijs of doorgemaakte besmetting) wordt verplicht voor onder andere een bezoek aan horeca, cultuur, professionele sportwedstrijden en evenementen. Voor Scouting is het gebruik van deze toegangsbewijzen niet nodig en geldt: houd je aan de algemene corona- en hygiënemaatregelen.

Vernieuwd factsheet
Het vernieuwde factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.