N.a.v. persconferentie 2 november

november 2021
Update n.a.v. persconferentie 2 november 2021

Beste voorzitters en secretarissen,

In de persconferentie van 2 november is aangekondigd dat de CoronaCheck-app op grotere schaal gebruikt moet worden. Voor de opkomsten, kampen, (groeps)activiteiten en bijeenkomsten betekent dit dat bij iedereen vanaf 18 jaar de QR-code in de CoronaCheck-app gescand moet worden bij entree.

Wijzigingen in het factsheet per 6 november
De nieuwe maatregelen voor Scouting hebben we weer op een rij gezet in een update van het factsheet. Hieronder de belangrijkste wijzigingen:

• Bevers, welpen, scouts en explorers tot 18 jaar en de leiding van deze speltakken, hoeven geen corona-toegangsbewijs te tonen bij hun speltakactiviteiten.
  • Leden, vrijwilligers en externen (zoals ouders) van 18 jaar en ouder zijn bij zowel binnen- als buitenactiviteiten verplicht een coronatoegangsbewijs te tonen.
  • Bijeenkomsten, vergaderingen en trainingen op lokaal, regionaal en landelijk niveau blijven mogelijk. Er geldt geen maximum aantal personen, het coronatoegangsbewijs is verplicht voor 18+.
  • Er kan geklust worden in Scoutinggebouwen en op terreinen, maar scan het coronatoegangsbewijs bij 18+.
  • Overleg als organisator, coronacoördinator of bijvoorbeeld teamleider wie per activiteit
    verantwoordelijk is voor het scannen van de QR-codes met behulp van de CoronaCheck Scanner app. Wissel dit onderling af. Tips vind je op Scouting.nl/coronavirus.
  • Een clubhuis is geen publieke locatie. Mondkapjes zijn daarom niet verplicht bij Scouting.

Houd rekening met elkaar
Het gebruik van het coronatoegangsbewijs is misschien een heet hangijzer bij jouw groep of team. Heb oog voor elkaar en respecteer dat niet iedereen hieraan kan/wil voldoen. Online activiteiten of bijeenkomsten kunnen nog steeds als alternatief worden ingezet zodat iedereen mee kan doen.

Ingangsdatum per 6 november
De maatregelen gaan in per 6 november en moeten nog worden goedgekeurd door de Tweede Kamer. Het vernieuwde factsheet is daarmee onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Hoe kunnen we het coronatoegangsbewijs van 18+ leden scannen?
Met de CoronaCheck Scanner-app kun je de QR-code scannen. Download hem in de App Store of Google Play en bekijk op https://coronacheck.nl/nl/scanner/ alle veelgestelde vragen.

Vernieuwd factsheet

Het vernieuwde factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.