Aanpassing factsheet n.a.v. persconferentie 12 november 2021

november 2021
Aanpassing factsheet n.a.v. persconferentie 12 november 2021

Beste voorzitters en secretarissen,

Vanavond vond een persconferentie plaats waarin verzwarende maatregelen zijn aangekondigd. Deze raken tot op zekere hoogte ook ons Scoutingspel. Blijf met elkaar in gesprek over hoe je met z'n allen de verspreiding van het coronavirus kan beperken, zo zorgen we er samen voor dat Scouting een veilige omgeving voor alle leden blijft. Hieronder lees je welke aanpassingen en aanvullingen er zijn gemaakt. Alle andere richtlijnen blijven hetzelfde.

1,5 METER
Nieuw
: Jeugdleden t/m 17 jaar hoeven geen afstand te houden.
Nieuw: Leden en vrijwilligers van 18 jaar en ouder hoeven geen 1,5 meter afstand te houden omdat zij gebruik maken van het coronatoegangsbewijs.

CORONATOEGANGSBEWIJS (QR)
Nieuw: Online activiteiten of bijeenkomsten kunnen nog steeds als alternatief worden ingezet zodat iedereen mee kan doen.

OPKOMSTEN
Was: Laat leden zoveel mogelijk alleen naar de opkomsten komen of vraag ouders in de auto of buiten het clubhuis te blijven, zo hoef je niet van alle ouders het coronatoegangsbewijs te scannen.
Is nu: Laat leden zoveel mogelijk alleen naar de opkomsten komen of vraag ouders in de auto of buiten het clubhuis te blijven.
Nieuw: Geen deelname van ouders / externen aan activiteiten of waarbij zij komen kijken.
Nieuw: Externen die een activiteit begeleiden kunnen helpen als zij een coronatoegangsbewijs tonen.

BIJEENKOMSTEN
Nieuw: Kan een bijeenkomst, vergadering of training online? Dan is dat de beste keuze om het aantal contacten te beperken.
Was: Bijeenkomsten, vergaderingen en trainingen op lokaal, regionaal en landelijk niveau blijven mogelijk. Er geldt geen maximum aantal personen. Het coronatoegangsbewijs is verplicht bij bijeenkomsten binnen.
Is nu: Bijeenkomsten, vergaderingen en trainingen op lokaal, regionaal en landelijk niveau blijven mogelijk als het nodig is om fysiek bijeen te komen. Er geldt geen maximum aantal personen. Het coronatoegangsbewijs is verplicht bij bijeenkomsten binnen.

EVENEMENTEN / ACTIVITEITEN
Nieuw: Geen deelname van ouders / externen aan activiteiten of evenementen of waarbij zij komen kijken.
Was: (Boven)regionale activiteiten kunnen aangemerkt worden als evenement en zijn daarmee onder voorwaarden toegestaan, waaronder het gebruik van coronatoegangsbewijzen. Twijfel je of een activiteit een evenement is, neem dan contact op met de gemeente.
Is nu: (Boven)regionale activiteiten kunnen aangemerkt worden als evenement en zijn daarmee onder voorwaarden toegestaan, waaronder het gebruik van coronatoegangsbewijzen en een eindtijd van 18.00 uur. Twijfel je of een activiteit een evenement is, neem dan contact op met de gemeente.

Horecavergunning
Indien jouw groep een horecavergunning heeft gelden andere maatregelen. Zo moet de horeca om 20.00 uur sluiten en vaste zitplaatsen hebben. Bekijk de horecamaatregelen op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/horeca-en-evenementen

Vernieuwd factsheet

Het vernieuwde factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.