Aanpassing factsheet n.a.v. berichtgeving 1,5 meter

november 2021
Aanpassing factsheet n.a.v. berichtgeving 1,5 meter

Beste voorzitters en secretarissen,

Vandaag is aangekondigd dat 1,5 meter afstand houden weer verplicht is. In het factsheet hebben we aangegeven op wie en wanneer dat van toepassing is binnen Scouting. Daarbij is ook een flow chart gemaakt om makkelijker na te gaan wanneer je afstand houdt en/of wanneer je het coronatoegangsbewijs (CTB) scant.

Er komen regelmatig vragen binnen of groepsactiviteiten of overnachtingen nog mogen nu het aantal besmettingen in Nederland snel toeneemt. Dit kan beide nog steeds op basis van wet- en regelgeving vanuit de overheid. Maar ga met elkaar in gesprek en neem je verantwoordelijkheid, zeker nu steeds meer kinderen en jongeren besmet raken. Het advies van Scouting Nederland is dan ook om groepsactiviteiten en overnachtingen uit te stellen. Voorkom nieuwe maatregelen die de maatschappij en Scouting raken.

Hieronder lees je de nieuwe en aangepaste richtlijnen zoals te lezen in het factsheet:

1,5 METER
Nieuw:
 Leiding hoeft geen afstand te houden tot bevers en welpen.
Nieuw:
(Bege)leiding houdt bij scouts en explorers 1,5 meter afstand, tenzij dat bij sport- en spelactiviteiten niet kan.
Nieuw
: Explorers van 18 jaar mogen de regels volgen die ook gelden voor de explorers t/m 17 jaar.
Nieuw: Leden van 18 jaar en ouder houden altijd 1,5 meter afstand, tenzij dat bij sport- en spelactiviteiten niet kan. Bij binnenactiviteiten is het CTB gescand en is 1,5 meter niet nodig, maar wel de meest veilige optie.

KAMPEN EN OVERNACHTINGEN
Nieuw: Het advies is kampen en overnachtingen uit te stellen tot het aantal besmettingen onder kinderen en jongeren afneemt.

BIJEENKOMSTEN
Was: Bijeenkomsten, vergaderingen en trainingen op lokaal, regionaal en landelijk niveau blijven mogelijk als het nodig is om fysiek bijeen te komen. Er geldt geen maximum aantal personen. Het coronatoegangsbewijs is verplicht bij bijeenkomsten binnen.
Is nu: Bijeenkomsten, vergaderingen en trainingen op lokaal, regionaal en landelijk niveau blijven mogelijk als het nodig is om fysiek bijeen te komen. Er geldt geen maximum aantal personen. Het coronatoegangsbewijs is verplicht bij bijeenkomsten binnen. 1,5 meter is een veilige afstand.
Was: Er kan geklust worden in Scoutinggebouwen en op terreinen, maar scan het CTB bij 18+ als er (gedeeltelijk) binnen wordt geklust.
Is nu: Er kan geklust worden in Scoutinggebouwen en op terreinen, maar scan het CTB bij 18+ als er (gedeeltelijk) binnen wordt geklust. 1,5 meter is een veilige afstand.

EVENEMENTEN / ACTIVITEITEN
Nieuw: Het advies is te focussen op speltakactiviteiten en (grote) groepsactiviteiten of activiteiten met meerdere speltakken uit te stellen.

Vernieuwd factsheet

Het vernieuwde factsheet en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op scouting.nl/coronavirus.

Landelijk team Communicatie
Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.