In deze mail vind je alle informatie over het VOG-beleid per 1-12-2021!

• Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
november 2021
Nieuw VOG-beleid per 1 december 2021
Beste scout,

Na bijna een jaar van voorbereidingen voor zowel ICT en de vakinhoudelijke collega's, zal vanaf 1 december a.s. het aangepaste beleid Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) gelden.

We passen het beleid aan omdat uit een eerder gehouden onderzoek binnen Scouting Nederland door groepen en regio's de behoefte is uitgesproken om te kijken naar een herhalingstermijn en het verlichten van de administratie rondom de VOG.

Wat betreft een herhalingstermijn hebben we uit de verschillende wensen en uitkomst van het onderzoek, uiteindelijk gekozen voor een herhalingstermijn van 3 jaar. We sluiten hierdoor ook aan bij het advies van de overheid en bij andere jeugd- en jongerenorganisaties.

De andere aanpassing is dat het onder strikte voorwaarde mogelijk is om voor alle kaderleden, buitengewone leden en plusscouts op ieder niveau, te volstaan met één (1) VOG.
Voor beide beleidsaanpassingen heeft de landelijke raad in december 2020 haar goedkeuring gegeven.

Bovenstaande aanpassingen en diverse technische aanpassingen in Scouts Online hebben we samengevoegd in een FAQ welke hier te vinden is.

Met het gewijzigde beleid maken we onze hele organisatie nog een stuk sociaal veiliger, iets waar al onze leden recht op hebben; jij dus ook!

De wijzigingen in Scouts Online die bij dit nieuwe beleid horen, zullen woensdag live gezet worden. De release notes van deze update kun je hier vinden.

Het gewijzigd beleid zal bij jou misschien vragen oproepen; stel deze via vog@scouting.nl of haak aan bij het maandelijkse avondspreekuur op iedere 3e donderdag van de maand van 18.00 tot 20.30 uur via WhatsApp (06-57746422).

Dank voor je aandacht en fijn dat we samen gaan voor 100% VOG binnen Scouting Nederland!

Evert Bor
Coördinator VOG
Dit bericht is verstuurd naar alle voorzitters, secretarissen en gegevensbeheerders van groepen, regio's, admiraliteiten en steunpunten en alle HRM'ers.
Trotse partner van Scouting Nederland