Nederland opnieuw in lockdown

december 2021
Update n.a.v. persconferentie 18 december 2021

Beste voorzitters en secretarissen,

Vanavond vond een persconferentie plaats waarin vanaf morgen, zondagochtend 19 december 05.00 uur, een strenge lockdown is afgekondigd t/m 14 januari. Ook voor sport en jeugdwerk hebben de lockdownmaatregelen gevolgen. Verderop in deze e-mail vind je naar aanleiding van de aangekondigde maatregelen een bericht van onze voorzitter Jaap Boot.

Let op: omdat de maatregelen morgen al ingaan en veel groepen hun avondopkomsten naar zondag hebben verplaatst informeren we jullie nu al. Echter betekent dit ook dat nog niet alle details rondom de regelgeving bekend zijn. We gaan er nu vanuit dat de regels voor de sport ook van toepassing zijn op het jeugdwerk (Scouting). Mocht dit in de komende dagen anders blijken te zijn, dan infomeren we jullie uiteraard direct.

Op basis van de huidige informatie is het factsheet met Scoutingrichtlijnen aangepast, evenals de veelgestelde vragen. Je vindt de nieuwste richtlijnen op scouting.nl/coronavirus. De belangrijkste punten zetten we alvast op een rij:

• Opkomsten kunnen alleen buiten op eigen terrein plaats vinden. Een opkomst in de openbare ruimte kan alleen in overleg met de gemeente.
  • Jeugdleden tot en met 17 jaar kunnen op speltakniveau een buitenopkomst houden en hierbij gelden geen aanvullende beperkingen. Voor leden van 18 jaar en ouder geldt dat thuis of buiten bij Scouting met maximaal 2 personen kan worden afgesproken.
  • Vrijwilligersbijeenkomsten, zoals een vergadering of training, vinden niet fysiek plaats. Online is het alternatief.
  • Klussen is, behalve in geval van nood, niet toegestaan. Onderhoud aan boten kan buiten tijdens de opkomst. Volg hierbij de regels voor de opkomsten.
  • Geen groepsactiviteiten (zoals nieuwjaarsactiviteiten) of activiteiten met meerdere speltakken samen.
  • Kijk voor alle online- en thuisactiviteiten op thuisopavontuur.nl.

Bericht van de voorzitter

Beste scouts,

Helaas moeten we opnieuw in een lockdown waardoor de activiteiten van Scouting worden beperkt. Een flinke tegenvaller nu de opkomsten voor alle leden, ondanks de Coronamaatregelen, weer vol op stoom waren.

Laten we met elkaar proberen de komende weken zoveel als mogelijk contact met elkaar te houden. Waar het kan 'live' tijdens een buitenopkomst, of door online- en thuisactiviteiten aan te bieden aan onze leden. De vorige lockdowns werd dit enorm gewaardeerd door de kinderen en ouders.

Ik weet hoe lastig het is om steeds weer iets nieuws te verzinnen en hoe teleurgesteld we kunnen worden van deze situatie. Anderzijds is juist onze positieve houding, het enthousiasme van Scouting en onze motivatie ook een voorbeeld voor alle jeugdleden en hun familie om deze tijd door te komen.

2022 beloofd een fantastisch jaar te worden waarin we hopen heel veel gave opkomsten, activiteiten en Scoutingevenementen te organiseren. Laten we er een fantastisch jaar van proberen te maken.

Ondanks alles wens ik jullie hele fijne en gezellige dagen maar vooral een goede gezondheid toe.

Zorg goed voor elkaar en laten we op elkaar kunnen rekenen.

Jaap Boot
Voorzitter Scouting Nederland

Alle informatie en veelgestelde vragen vind je op www.scouting.nl/coronavirus.

Landelijk team Communicatie

Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.