N.a.v. persmoment 3 januari

januari 2022
Update n.a.v. persmoment 3 januari

Beste voorzitters en secretarissen,

Afgelopen maandag vond een persmoment plaats waarin werd aangekondigd dat sportlocaties vanaf dinsdag 11 januari tot 20.00 uur geopend mogen zijn, in plaats van de huidige 17.00 uur. Afgaand op de wetteksten geldt dit echter niet voor jeugdactiviteiten zoals Scouting.

Contact met overheid
Vooralsnog kunnen onze clubhuizen en wachtschepen dus niet open tot 20.00 uur. In de tussentijd spannen we ons met andere jeugdorganisaties in voor aanpassing van deze wetteksten. Zodra dit wordt aangepast laten we dit uiteraard zo snel mogelijk weten.

Gemeentelijk beleid
De afgelopen twee jaar heeft ons geleerd dat iedere gemeente anders omspringt met de coronamaatregelen. Zo geeft de ene gemeente aan dat Scouting alle sportrichtlijnen volgt, terwijl de andere strengere maatregelen hanteert. Het is daarom raadzaam om het contact met de gemeente weer op te starten in dit nieuwe jaar en toestemming voor openstelling tot 20.00 uur aan te vragen, in lijn met sportlocaties.

Hoe zit dat met die wettekst?
Op https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2022/01/03/gewone-regeling-3-januari-2022 lees je de nieuwe regeling. Hierin wordt genoemd:

Artikel 3.1 Groepsvorming boven twee personen
1. Plaatsen waar het tot en met 15 januari 2022 om 05.00 uur niet is toegestaan zich in groepsverband op te houden met meer dan twee personen, zijn:
a. een openbare plaats;
b. een erf behorende bij een publieke plaats;
c. een erf behorende bij een besloten plaats, niet zijnde een woning.
2. Het eerste lid geldt niet voor:
a. personen tot en met twaalf jaar;
b. personen tot en met zeventien jaar die deelnemen aan:
i. georganiseerde jeugdactiviteiten en personen die deze activiteiten organiseren of begeleiden, mits het groepsverband niet groter is dan vijftig personen en tot 17.00 uur;
ii. sportactiviteiten op de locatie en tussen de leden van de sportvereniging waarbij zij als lid zijn aangesloten en buiten de sportlocatie tot 17.00 uur;

Daar wordt vanaf 11 januari gesteld dat:

A In artikel 3.1, tweede lid, onder b, onder ii, wordt “17.00 uur” vervangen door “20.00 uur”.

Jeugdactiviteiten vallen onder i, niet onder ii. De wijziging van 17.00 uur naar 20.00 uur geldt dus vooralsnog expliciet niet voor jeugdactiviteiten zoals Scouting. In de tussentijd spannen we ons dus met andere jeugdorganisaties in voor aanpassing van deze wetteksten. Zodra dit wordt aangepast laten we dit uiteraard zo snel mogelijk weten,

(On)gevaccineerd en plannen van zomerkamp, uitjes en naar het buitenland
Hoe ga je om met leden of vrijwilligers die niet gevaccineerd zijn? Terwijl je graag activiteiten buiten het terrein wilt plannen maar waar een coronatoegangsbewijs bij entree nodig is. Of naar het buitenland wilt en het land een coronatoegangsbewijs eist. Het is nog onduidelijk hoe ons land en andere landen komende zomer omgaan met in- en uitreizen en of een 3G- of 2G-beleid wordt gehanteerd. Tussen nu en dan kan nog veel worden gewijzigd. Voor de gemiddelde Scoutinggroep in Nederland is het met welpen en scouts makkelijker om geen activiteiten buiten het terrein, waar een coronatoegangsbewijs voor nodig is, op te nemen in het programma en in Nederland op kamp te gaan. Maar voor explorers wordt dat lastiger, zij gaan doorgaans naar het buitenland en doen veel activiteiten buiten het terrein (bv. klimbos, kanoën).

Een groot dilemma waar geen eenduidig antwoord op te geven is. We willen je vragen om hier met je bestuur en groepsraad een weg in te vinden. Belangrijk is om constructief met elkaar in gesprek te gaan, waarbij gevaccineerde en ongevaccineerde leden, vrijwilligers en ouders begrip tonen voor elkaars keuze. Vergelijk het met naar het zwembad gaan met jeugdleden zonder zwemdiploma. Of naar een klimbos gaan met jeugdleden met hoogtevrees. Dit vergt in beide gevallen extra medewerking van zowel jeugdleden als leiding, maar één waarin gekeken wordt naar mogelijkheden om samen zoveel mogelijk uit het kamp te halen.

Alle informatie en veelgestelde vragen vind je op www.scouting.nl/coronavirus.

Landelijk team Communicatie

Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.