Samen geven we vrijheid door

• Ontdek Scouting • Bekijk online
Inschrijving geopend: scouts op de Dam 4 mei
Hoi

Elk jaar zijn ruim 80 scouts en zeekadetten op 4 mei betrokken bij de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam. Dit jaar mogen we 74 scouts uit Noord-Brabant uitnodigen. Jeugdleden van jouw groep(en) ook! Vanaf morgen (15 januari) kunnen zij zich inschrijven voor deelname aan deze bijzondere activiteit.

We sturen de uitnodiging rechtstreeks naar alle jeugdleden die op 4 mei in de leeftijd van 13 tot en met 17 jaar zitten en in de provincie Noord-Brabant bij een Scoutinggroep zitten. Zij kunnen zichzelf inschrijven tot 29 januari 2022 via deze link. Let op: daarvoor moeten ze dan wel eerst ingelogd zijn. Mochten er jeugdleden zijn die geen bericht per e-mail hebben gehad, omdat zij hun juiste mailadres niet bij hun gegevens in Scouts Online hebben staan, dan kunnen zij zich natuurlijk ook inschrijven via dezelfde link. Voorwaarde is uiteraard dat ze in Scouts Online staan geregistreerd als lid van Scouting Nederland en in Noord-Brabant wonen.

Gelet op het grote aantal scouts in Brabant werken we met een voorinschrijving. Mochten zich meer deelnemers hebben aangemeld dan we plekken hebben, dan loten we. Om scouts uit zoveel mogelijk groepen de kans te bieden deel te nemen hanteren we in principe een maximum van 4 scouts per groep. Zodra we de loting hebben verricht krijgt iedereen bericht of ze mee kunnen.
Als ze deelnemen dan gaan ze dit doen:
  • Deelname aan de Nationale Herdenking op de Dam op 4 mei 2022. De jeugdleden worden opgehaald en teruggebracht met een bus van en naar een aantal centrale plaatsen in de provincie Brabant.
  • Deelname aan een interessant en leuk voorbereidingsweekend op 18-20 maart 2022.
  • Deelname aan een informatiedag op zaterdag 23 april
Al deze plannen zijn onder voorbehoud. De afgelopen twee jaar moesten we onze plannen drastisch aanpassen vanwege corona. Hoe de herdenking en de voorbereidingen eruit zullen zien is nu nog niet met zekerheid te zeggen. Voor nu gaan we ervan uit dat we de voorbereidingen kunnen aanbieden zoals hierboven aangegeven. Als de dan geldende maatregelen maken dat we onze plannen aan moeten passen, dan horen de deelnemers dat zo snel mogelijk. In het ergste geval kan dat zelfs betekenen dat deelname niet of slechts voor een deel van de deelnemers door kan gaan.

Aan deelname zijn kosten verbonden: de kosten per deelnemer zijn 45 euro. Daarnaast wordt verwacht dat de deelnemers op 4 mei op 4 mei een complete en correcte Scoutfit hebben, dus inclusief Scoutingbroek. Vervoer naar het voorbereidingsweekend en de informatiedag zijn voor eigen rekening. Vervoer op 4 mei naar Amsterdam gaat per touringcar die op enkele opstapplaatsen in Noord-Brabant de deelnemers ophaalt. Vervoer naar deze opstapplaatsen is voor eigen rekening.

De verzonden mail naar jeugdleden kun je hier teruglezen.

namens Team Vrijheid in Herdenken,

Mark Leummens
projectleider

Ps. De inzet van scouts bij de Nationale Herdenking en de voorbereiding daarop wordt georganiseerd door het team Vrijheid in Herdenken van Scouting Nederland. Dit team heeft voor groepen speciaal materiaal voor activiteiten ontwikkeld. Wat dacht je van interviews over onder andere onderduiken, vluchten en de hongerwinter, met bijbehorende opkomstideeën? Je vindt dit en veel meer informatie en verhalen van scouts in de oorlog op https://vrijheid.scouting.nl/.
Deze e-mail is verstuurd naar groepssecretarissen, regiosecretarissen en teamleiders van scouts en explorers van groepen in Noord-Brabant.
Facebook   Twitter   Linkedin   Google Plus   Youtube