Samen geven we vrijheid door

• Ontdek Scouting • Bekijk online
Schrijf je in: scouts op de Dam 4 mei 2022
Hoi

Onlangs heb je al bericht gehad over de Nationale Herdenking op de Dam op 4 mei. We hebben daarin verteld dat er elk jaar 74 scouts allerlei taken hebben, zoals het aanreiken van de herdenkingskransen, het waken bij de vlaggen en begeleiden van speciale gasten. Dit jaar mogen we scouts uit Noord-Brabant uitnodigen. Dat betekent dat jij de unieke kans hebt om aan deze activiteit deel te nemen. Daarvoor moet je je wel officieel inschrijven.

De inschrijving voor deze activiteit is vanaf 15 januari geopend. Gelet op het grote aantal scouts in Brabant werken we met een voorinschrijving om iedereen een eerlijke kans te geven. Mochten zich meer deelnemers hebben aangemeld, dan we plekken hebben, dan loten we. Om scouts uit zoveel mogelijk groepen de kans te bieden deel te nemen hanteren we in principe een maximum van vier scouts per groep. Zodra we de loting hebben verricht krijg je bericht of je mee kunt.

De activiteiten
Als je je als deelnemer hebt ingeschreven, dan ga je dit doen:

• Je bent op 4 mei 2022 de hele dag aanwezig in Amsterdam, bij de voorbereiding en de uitvoering van je taak bij de Nationale Herdenking op de Dam. Je wordt opgehaald en teruggebracht met een bus van en naar een aantal centrale plaatsen in de provincie Brabant.
  • Je neemt deel aan een interessant en leuk voorbereidingsweekend op 18-20 maart 2022 in Someren. Tijdens het weekend leer je de andere jongeren en de leiding kennen en ondernemen we een aantal activiteiten om meer te weten te komen over de Tweede Wereldoorlog, het vieren van vrijheid en de reden waarom we herdenken op 4 mei. Je krijgt meer informatie over het weekend als je je hebt ingeschreven.
  • Je neemt deel aan een informatiedag op zaterdag 23 april 2022, zodat je precies weet wat je op 4 mei moet doen. Hier worden ook je ouders/verzorgers voor uitgenodigd.

Al deze plannen zijn onder voorbehoud. De afgelopen twee jaar moesten we onze plannen drastisch aanpassen vanwege corona. Hoe de herdenking en de voorbereidingen eruit zullen zien is nu nog niet met zekerheid te zeggen. Voor nu gaan we ervan uit dat we de voorbereidingen kunnen aanbieden zoals hierboven aangegeven. Als de dan geldende maatregelen maken dat we onze plannen aan moeten passen, dan hoor je dat zo snel mogelijk. In het ergste geval kan dat zelfs betekenen dat deelname niet of slechts voor een deel van de deelnemers door kan gaan.

De kosten
De kosten voor het weekend, de voorbereidingsmiddag en de aanwezigheid op de Dam zijn 45 euro. Daarnaast wordt van alle deelnemers verwacht dat ze op 4 mei een complete en correcte Scoutfit hebben, dus inclusief Scoutingbroek. Vervoer naar het weekend, de voorbereidingsdag en de opstapplaatsen voor de bus op 4 mei zijn voor eigen rekening.

Inschrijving
We sturen je deze brief rechtstreeks (je leiding krijgt ook een mail). Je kunt je inschrijven tot 29 januari 2022 via deze link. Let op: je moet dan wel eerst ingelogd zijn.

Let op: Alleen jongeren die op 4 mei 2022 minimaal 13 en maximaal 17 jaar oud zijn en in de provincie Noord-Brabant wonen en/of op Scouting zitten, kunnen deelnemen. Als je je inschrijft, verplicht je jezelf tijdens het voorbereidingsweekend, op de informatiedag én op 4 mei aanwezig te zijn. Lukt dit niet, schrijf je dan niet in.

Voor meer informatie kan je contact opnemen met het Team Vrijheid in Herdenken via vrijheid@scouting.nl.

namens Team Vrijheid in Herdenken,

Mark Leummens
projectleider

Ps. Wil je ondertussen meer weten over de activiteiten van het Team Vrijheid in Herdenken, kijk dan op vrijheid.scouting.nl. Je leest er verhalen van scouts in de oorlog en vind er activiteiten die je met je groep kunt doen.
Deze e-mail is verstuurd naar scouts en explorers van groepen in Noord-Brabant die op 4 mei 2022 minimaal 13 jaar en maximaal 17 jaar oud zijn.
Facebook   Twitter   Linkedin   Google Plus   Youtube