N.a.v. persconferentie 14 januari

januari 2022
Update n.a.v. persconferentie 14 januari

Beste voorzitters en secretarissen,

Gisteravond vond een persconferentie plaats waarin versoepelingen werden aangekondigd onder andere voor sportclubs, kunst en cultuur. Jeugdorganisaties werden in eerste instantie niet genoemd, maar de kogel is door de kerk: alle Scoutinglocaties mogen weer na 17.00 uur open, zowel binnen als buiten!

In het kort

• Alle leeftijden kunnen hun activiteiten zowel binnen als buiten hervatten, ook na 17.00 uur.
  • Mondkapjes zijn verplicht vanaf 13 jaar bij inactieve binnenactiviteiten, zoals knutselactiviteiten en noodzakelijke fysieke vergaderingen.
  • Vrijwilligersbijeenkomsten, -vergaderingen en -trainingen op groepsniveau blijven mogelijk als het nodig is fysiek bijeen te komen. Beperk waar mogelijk het aantal personen. Het mondkapje en 1,5 meter afstand is verplicht bij inactieve binnenbijeenkomsten.
    • Kan een vrijwilligersbijeenkomst, -vergadering of -training online? Dan is dat de beste keuze om het aantal contacten te beperken.
  • Er kan geklust worden in Scoutinggebouwen en op terreinen. 18+ vrijwilligers dragen indien mogelijk een mondkapje en houden 1,5 meter afstand.
  • Vrijwilligers van 18 jaar en ouder die in en om het clubhuis een taak vervullen hoeven geen coronatoegangsbewijs te tonen. Na afloop gaat diegene naar huis.
  • Leden van 18 jaar en ouder zijn als deelnemer van binnenactiviteiten verplicht een coronatoegangsbewijs te tonen. Bij enkel buitenactiviteiten niet.

Wetswijziging
Deze mail liet langer op zich wachten dan je van ons gewend bent. Vooruitlopen op de maatregelen voor jeugdorganisaties door de sport- en cultuurmaatregelen een op een over te nemen zou in strijd zijn met de wetgeving die eerder voor ons gold. We wilden wachten tot de gewijzigde tijdelijke regeling gepubliceerd was. Mede door onze lobby is de regeling gewijzigd en kiezen we er nu voor om sport en cultuur te volgen.

Het vernieuwde factsheet, alle informatie en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op www.scouting.nl/coronavirus.

Landelijk team Communicatie

Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.