N.a.v. persconferentie 25 januari

januari 2022
Update n.a.v. persconferentie 25 januari

Beste voorzitters en secretarissen,

Gisteravond vond een persconferentie plaats waarin versoepelingen werden aangekondigd onder andere voor Scouting. Er zijn weer mogelijkheden voor overnachtingen, deelname van ouders, vergaderingen kunnen weer fysiek plaatsvinden en de mondkapjesplicht is iets versoepeld. Hieronder vind je alle wijzigingen:

In het kort

• Alle Scoutinglocaties zijn geopend zonder eindtijd.
  • Mondkapjes zijn in binnenruimtes verplicht vanaf 13 jaar bij verplaatsing. Als je op een vaste plaats zit (bijvoorbeeld vergaderen of knutselen) of tijdens actieve sport- en spelactiviteiten mag het mondkapje af.
  • Ouders en externen mogen deelnemen aan of kijken bij activiteiten. Het CTB, mondkapje en 1,5 meter afstand zijn verplicht.
  • Vrijwilligersbijeenkomsten, -vergaderingen en -trainingen op groepsniveau zijn mogelijk. Het mondkapje en 1,5 meter afstand is verplicht bij inactieve binnenbijeenkomsten. Op groepsniveau is het CTB niet verplicht voor vrijwilligers. Het mondkapje mag af op je zitplaats.
  • Vrijwilligersbijeenkomsten, -vergaderingen en -trainingen op regio- en landelijk niveau zijn mogelijk. Het CTB, mondkapje en 1,5 meter afstand zijn verplicht bij inactieve binnenbijeenkomsten. Het mondkapje mag af op je zitplaats.
  • De grootte van de ruimte bepaalt het aantal deelnemers, omdat je 1,5 meter moet kunnen handhaven. Hanteer 5m2 per persoon.
  • Groeps- en regioactiviteiten zijn weer mogelijk.
  • Kampen en overnachtingen zijn toegestaan. De regels rond het CTB, dragen van mondkapjes en houden van afstand zijn voor kampen gelijk als aan opkomsten. Het advies is kampen en overnachtingen uit te stellen tot het aantal besmettingen afneemt. Maak met de groepsraad en ouders een weloverwogen keuze. Gebruik het kampprotocol om je kamp veilig te organiseren.

Wel of geen coronatoegangsbewijs?
Op het moment dat iemand een vrijwilligersfunctie uitvoert bij de eigen Scoutinggroep hoeft diegene geen CTB te tonen. Als iemand 'voor de lol'/als deelnemer aanwezig is wel. Ook wanneer je deelneemt aan een regionale of landelijke bijeenkomst toon je een CTB. Daarom wordt er in het factsheet gesproken van leden/deelnemend en vrijwilliger/uitvoerend.

Het vernieuwde factsheet, alle informatie en het antwoord op veelgestelde vragen vind je op www.scouting.nl/coronavirus.

Landelijk team Communicatie

Dit bericht is verzonden aan voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten van het landelijk servicecentrum.