Om in te zetten tijdens trainingen

maart 2022
Digitale modules gereed
Hoi ,

Tijdens corona is een enthousiaste groep trainers aan de slag gegaan met het digitaliseren van de trainingsmodules. De eerste digitale module is nu klaar! De communicatie hierover op diverse sociale media zal binnenkort beginnen. Daarom is het goed om je als regiomedewerker alvast te verdiepen in de manier van werken, zodat je weet waar het over gaat als leiding of praktijkbegeleiders hierover beginnen in je regio. Lees daarom deze mail goed door.
Deze mail is nu verstuurd aan praktijkcoaches en coördinatoren Scouting Academy van de regio’s. Over een week gaat de mailing naar praktijkbegeleiders eruit. Daarna volgt berichtgeving op social media. Zodoende heb je de kans om jezelf en je team te informeren over wat komen gaat.

Welke onderdelen zitten in de module?
De module bestaat uit filmpjes, online oefeningen en praktijkopdrachten. Daarmee kun je alle competenties opdoen die je nodig hebt om de deelkwalificatie Veiligheid (module 8) voor bever-, welpen- en scoutsleiding te halen. Je bekijkt de filmpjes en doet de oefeningen wanneer het jou uitkomt. Door het uitvoeren van de praktijkopdrachten doe je in de praktijk de benodigde vaardigheden op. Leren door te doen dus, waarbij je de kennis die je nodig hebt opdoet met e-learning.

Hoe werkt zo’n digitale module en hoe ga je om met dingen die je al weet?

Welke digitale modules er zijn en hoe deze werken is terug te vinden op de webpagina digitale modules voor leiding. Voor praktijkbegeleiders is er een handleiding digitale modules. Daarin lees je hoe je de modules het beste kunt inpassen in de deskundigheidsbevordering van leidinggevenden in je groep. Je krijgt hierin onder andere tips waarmee je er voor kunt zorgen dat er ook uitwisseling blijft met andere leidinggevenden en andere groepen. Als je al competenties van de module beheerst kan je er eenvoudig voor kiezen om maar een deel van de digitale module te volgen. Dat scheelt je veel tijd!

Ik ben trainer of praktijkcoach, moet ik hier iets mee?

Zeker! Ook trainingsteams kunnen de digitale trainingen gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld tijdens je training de korte filmpjes laten zien waarin iets wordt uitgelegd zoals het maken van een risicoanalyse. Als praktijkcoach kun je vragen krijgen van praktijkbegeleiders. Bijvoorbeeld over hoe zij moeten omgaan met leiding die (uitsluitend) de digitale module heeft gevolgd. Hoe ga je als praktijkbegeleider in dit geval om met beoordeling? Dit zal ongetwijfeld vragen oproepen. Wees hier dus op voorbereid.

Hoe zit het met de overige modules?
Er worden nog meer modules digitaal gemaakt! Het projectteam, dat bestaat uit de trainers van verschillende regio’s in samenwerking met het landelijk team Scouting Academy, blijft hieraan werken. Wil je helpen of heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar digitalemodules@scouting.nl.

namens Landelijk team Scouting Academy,
Heleen van der Kolk
delen op
Dit bericht is verzonden naar praktijkcoaches en coördinatoren Scouting Academy.
Trotse partner van Scouting Nederland