Alle informatie die je als bestuur nodig hebt

• Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
maart 2022
Scouting Besturenmaand 2022
Scoutingbesturen hebben een belangrijke en unieke rol in onze vereniging. De kwaliteit van bestuur en organisatie is zelfs één van de vijf succesfactoren van een groep of regio. Zo’n bestuursteam heeft grote invloed op de kwaliteit en veerkracht van je groep of regio, op het deskundigheidsniveau van vrijwilligers, evenals het positieve groep of regioklimaat. Besturen worden ook geacht transparant en conform regelgeving werken. Alle reden dus om het belang van een goed bestuur te benadrukken en besturen extra online-instrumenten te bieden. Dat doen we in april met dit thema.
www.scouting.nl/besturenmaand
Op deze webpagina bieden we jullie als besturen praktijkgerichte online activiteiten om gratis aan deel te nemen, evenals besturentools om te downloaden.  Alles om je bestuurskracht verder te versterken. We komen zo ook graag tegemoet aan de vraag naar landelijke webinars/online workshops.

Bestuur: tijd voor avontuur!
Begin april vind je voor je besturen op www.scouting.nl/besturenmaand:
  • Praktische downloads om met je eigen bestuur aan de slag te gaan. Gebruik eens: ‘Stuurkracht’, ‘Hoe divers is jouw bestuur?’ of ‘Brainwriting’. Lees eens ‘Behapbaar besturen’ of de ‘Top 12 voor een gezonde Scoutinggroep’.
  • Online workshops voor individuele bestuursleden: neem deel aan één van de workshops ‘Sturen met het vrijwilligerskwadrant’ of ‘Bestuurlijk handelen met WBTR-stappenplan’.
  • Webinars voor besturen: ‘Meer vrijwilligers in korte tijd’, ‘Rol van besturen bij deskundigheidsbevordering’, ‘Besturen en strategie’.
  • Online bijeenkomsten: zoals de ‘Jongebestuurdersborrel’.
  • Links naar informatie en ondersteuning voor besturen.

Deze informatie is verzonden aan alle besturen van groepen, regio’s en admiraliteiten, evenals aan bestuurs- en regiocoaches. In @-scout, Scouting Magazine en op social media is er ook aandacht voor deze tools, activiteiten en de vijf rollen van een Scoutingbestuur.

Voor informatie of ondersteuning: groepenenregios@scouting.nl.

Roel Ossewold
Landelijk team Groepen en regio's

Deze mail is verstuurd aan alle voorzitters & secretarissen van groepen, regio’s en admiraliteiten, het landelijk bestuur van Scouting Nederland, bestuurs- en regiocoaches, vrijwilligers van Landelijk team Groepen en regio's, alle beroepskrachten van Scouting Nederland en Scouting Limburg.
Trotse partner van Scouting Nederland