Waar staan we nu?

juni 2022
Update project Organisatie Regio's en admiraliteiten

Beste regio/ admiraliteitsbestuurder,

We willen je graag informeren over de stand van zaken van het project Organisatie Regio's en Admiraliteiten, waar jullie eerder dit jaar over geïnformeerd zijn via e-mail en het voorzittersoverleg. Het project werkt zoals je weet toe naar een heldere inbedding van de ondersteuningsbehoeften van waterscoutinggroepen en van de admiraliteiten, waarbij van belang is dat onderlinge gesprekken leiden tot samenwerking en concrete afspraken tussen regio’s en admiraliteiten.

Start gesprekken
Uit divers contact met regio’s en admiraliteiten blijkt dat ongeveer de helft van de admiraliteiten en regio’s al een start heeft gemaakt met de onderlinge gesprekken hierover. We roepen de andere regio’s en admiraliteiten op om het gesprek onderling te starten en een aanvang te maken met de inventarisatie. De 2 tools hiervoor zijn opgestuurd naar de regiovoorzitters en admiraliteiten.
Mocht je deze niet beschikbaar hebben, neem dan contact op Wiebo Hobma,
Regio- en Admiraliteitsconsulent, wiebo.hobma@scouting.nl.

Statuten en huishoudelijk reglement
Onderdeel van dit project is ook om in de statuten en het huishoudelijk reglement van de vereniging de ondersteuning door admiraliteiten een plek te geven. Daarbij wordt onderzoek gedaan naar de best passende juridische vorm voor (interregionale) admiraliteiten. Ook naar de regio’s wordt gekeken. Een speciale werkgroep is zich druk aan het buigen over deze vraagstukken. De werkgroep heeft een eerste en voorlopige richting aangegeven wat betreft de rechtspersoonlijkheid. Vooral de aansprakelijkheid die om de hoek kan komen bij activiteiten is hierbij van belang. Door deze een heldere plek te geven zijn vrijwilligers zo veel mogelijk beschermd tegen nare gevolgen als er iets misgaat. De richting houdt in dat voor de regio’s een formele vereniging de best passende vorm is. Ook een interregionale admiraliteit heeft baat bij een formele rechtspersoon. Nader wordt bekeken of dit een vereniging of stichting moet zijn. Dat hangt nog van wat te beantwoorden vragen af, zoals wie er lid moet zijn van de rechtspersoon en welke democratische structuur past het beste.

De richting en de bijbehorende vragen worden de komende periode besproken met een externe Jurist op het gebied van verenigingsrecht en er wordt extra gekeken hoe soortgelijke organisaties de rechtspersonen op regionaal niveau hebben ingesteld.

Klankbordgroep
Wanneer het advies aan de projectgroep is aangeboden wil de projectgroep het voorleggen aan een klankbordgroep die een goede weerspiegeling van de betrokkenen in de toekomst weergeeft. Op basis van de reactie van de klankbordgroep wordt het advies al dan niet aangepast en aan het landelijk bestuur aangeboden. Daarna zullen de voorzitters van Regio's en Admiraliteiten opnieuw geïnformeerd worden. Ondertussen zal ook gekeken worden naar de nodige aanpassingen in het huishoudelijk reglement. In het najaar kunnen dan de modelstatuten en convenanten geschreven gaan worden.

We hopen je zo een goede inkijk in het project te hebben gegeven. Mocht er naar aanleiding van deze informatie nog vragen zijn dan horen/zien we die graag via wiebo.hobma@scouting.nl

Namens de projectgroep,
Wiebo Hobma (regio- en admiraliteitsconsulent)
Roel Ossewold (projectleider)

Deze mail is verstuurd naar voorzitters en secretarissen van regio's en admiraliteiten.
Trotse partner van Scouting Nederland