Wie o wie wordt lid van de klankbordgroep binnen het project regio’s en admiraliteiten?

• Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
juli 2022
Klankbordgroep Organisatie regio’s en admiraliteiten
Beste regio-, admiraliteits-bestuurder,

In de mail van 14 juni j.l., waarin we jullie informeerden over de stand van zaken van het project Organisatie regio’s en admiraliteiten spraken we van een klankbordgroep. Met dit bericht willen we jullie uitnodigen namens jullie regio of admiraliteit een deelnemer af te vaardigen.

Deelname aan de klankbordgroep
Als projectgroep vinden we het belangrijk dat elke regio en admiraliteit door middel van een lid van de klankbordgroep de projectgroep en haar werkgroepen kan adviseren. Deelname is namens de regio of admiraliteit met draagvlak om een advies uit te kunnen uitbrengen. Daarnaast zal het voorzittersoverleg als informeel overleg worden gebruikt ter voorbereiding van de besluitvorming. Het heeft onze voorkeur dat een vast lid per regio en admiraliteit voor de gehele periode van het project (begin 2024) in de klankbordgroep deelneemt.

Advies van de klankbordgroep
We zullen gedurende het project diverse vraagstukken voorleggen aan de klankbordgroep. Een actuele vraag gaat bijvoorbeeld over de overweging om een vereniging als rechtspersoon van de regio te maken. Een van de vraagstukken die we de klankbordgroep willen voorleggen is of en in welke vorm de regiovrijwilligers (medewerkers) lid dienen te zijn/worden van de vereniging en hoe dit in de democratische structuur van de regio kan worden ingepast. Juridisch gezien zijn hiervoor diverse mogelijkheden, maar de keuze zal vooral bepaald worden door wat de regio’s hierin zelf het beste vinden. Door in de klankbordgroep stil te staan bij deze vraag proberen we een volledig beeld te krijgen van de wensen.

Online ontmoetingen
De klankbordgroep komt in online ontmoetingen bij elkaar. Wij zullen als projectgroep dusdanige werkvormen gebruiken dat we alle 56 deelnemers voldoende ruimte geven voor hun advies. Daarnaast kan het ook zijn dat we de klankbordgroepsleden vragen om digitaal te reageren op stukken zoals een advies naar het landelijk bestuur of een voorstel voor modelstatuten. Doordat de klankbordgroepsleden als het goed is het proces van dichtbij meemaken kunnen zij op hun beurt weer informatie verstrekken voor het proces wat loopt binnen de regio of admiraliteit of tussen de regio’s en admiraliteiten.

Eerste online meeting
Graag ontvangen we voor 25 juli a.s. een opgave voor deelname aan de klankbordgroep via dit Scouts Online formulier. Jullie kunnen daar gelijk aangeven op welke van de volgende dagen je mee zou kunnen praten:

Maandag 25 juli 20-21:30 uur
Donderdag 28 juli 20-21:30 uur
Dinsdag 2 augustus 20-21:30 uur
Donderdag 4 augustus 20-21:30 uur.

Reserveer je opgave vast in je eigen agenda want jullie ontvangen pas op 25 juli de definitieve uitnodiging met Teamslink. Het kan zijn dat we meerdere bijeenkomsten plannen om zo de deelname te vergroten, maar er kunnen ook avonden afvallen. Dat laten we 25 juli weten.

Later inschrijven
Mocht het niet lukken om jullie deelname voor 25 juli rond te krijgen is dat geen probleem. Jullie missen dan waarschijnlijk wel de eerste klankbord ontmoeting, maar er komen er nog meer. Na 25 juli kan inschrijven nog steeds en we hopen dat jullie dat ook doen. We vinden het belangrijk dat alle regio’s en admiraliteiten de ruimte krijgen om invloed uit te oefenen op dit project. Dus maak daar gebruik van, anders wordt je wellicht in een later stadium geconfronteerd met besluiten waar je niet over mee hebt kunnen denken.

We hopen op een grote deelname.

Roel Ossewold
Projectleider Organisatie regio’s en admiraliteiten
Dit bericht is verzonden aan alle voorzitters en secretarissen van regio’s en admiraliteiten, de leden van de projectgroep en de portefeuillehouders van het landelijk bestuur.
Trotse partner van Scouting Nederland