meld snel jouw groep aan!

• Mijn Scouting • Ontdek Scouting • Bekijk online
juli 2022
WBTR: Statutenenwijziging met korting
Beste secretaris,

Sinds vorig jaar is de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen van kracht. Alle verenigingen en stichtingen in Nederland, waaronder die binnen Scouting, kregen de opdracht om afspraken te maken over goed besturen. Via e-mail, @-scout, de website en webinars is daarover informatie verspreid. En als het goed is hebben jullie als bestuur aan de hand van de hulpmiddelen je afspraken opgeschreven. Je zult opgemerkt hebben dat bij dit proces ook een statutenwijziging hoort. Hoewel de kern van de Wet is dat je in een eigen reglement je afspraken op schrijft, is ook voorgeschreven dat twee zaken in de statuten verwerkt worden. Dat hoeft niet meteen, gelukkig. Er is hiervoor geen termijn gesteld en de statutenwijziging kun je dus doen op een moment dat het jullie uit komt. Toch zien we dat al veel verenigingen en stichtingen er voor kiezen om ook de statutenwijziging meteen op te pakken. En dat is ook wel logisch: dan is het maar geregeld.

Als je als bestuur die stap nog gaat zetten, dan kan het volgende interessant voor je zijn.
Voor een statutenwijziging zijn wat formele stappen te nemen en zul je een notaris moeten inschakelen. Elke notaris in Nederland kan dat voor je doen. We hebben gemerkt dat notarissen diverse tarieven daarvoor vragen, waarbij je al snel per statutenwijziging uitkomt op gemiddeld 700,-. Met soms een voordelige uitzondering.

We zijn de laatste maanden op zoek gegaan naar een notaris die mee willen denken om de procedure zo eenvoudig mogelijk te maken en korting zou willen geven op het tarief. We zijn uitgekomen bij Spek & van der Beld Notariaat, in Leusden, waar Scouting Nederland eerder ook zaken mee heeft gedaan.

In overleg hebben we met deze notaris een bulkafspraak kunnen maken, waar je als groepsvereniging of beheerstichting gebruik van kan maken. Deze afspraak gaat van start vanaf 40 statutenwijzigingen.

De afspraak houdt in dat de notaris zoveel mogelijk werk uit handen neemt van een bestuur om de statutenwijziging te realiseren. De vereniging of stichting moet nog wel informatie leveren, zelf het besluit nemen en de notaris opdracht geven, maar de rest regelt de notaris voor je. Ze gebruiken daarvoor modellen die je kunt invullen en passen de modelstatuten van Scouting Nederland toe. Je hoeft niet zelf naar Leusden te komen en je krijgt uiteindelijk de akte thuisgestuurd. Voor Scoutingrechtspersonen geven zij ongeveer 200,- korting op hun basistarief en rekenen zij voor het totaalpakket per statutenwijziging € 530,-.

Wat moet je doen als je als groepsvereniging of beheerstichting hiervan gebruik wil maken?
Je geeft je op via het formulier op de website. Zodra we 40 aanmeldingen hebben voor verenigingen of stichtingen gaat de notaris van start. De aanmelding heeft geen sluitingsdatum, de afspraak blijft van kracht ook als je pas later besluit om de statutenwijziging te doen. Zoals gezegd is er geen termijn vanuit de Wet. De notaris neemt contact met je op en zal stukken toesturen, waaronder de modelstatuten. Voorwaarde om mee te doen is dat je gebruik maakt van deze modelstatuten. Enkele kleine variabelen in de tekst vallen onder de afspraken. Meerwerk is mogelijk, maar tegen een meerprijs. Het contact en de opdracht met de notaris verloopt via je eigen bestuur. De bulkafspraak hebben wij gemaakt, maar Scouting Nederland is geen partij. Wel regelen wij met de notaris de verplichte goedkeuring vanuit Scouting Nederland voor je statutenwijziging. Meedoen is niet verplicht. Het staat je vrij om zelf in je omgeving een notaris te zoeken. En dat kan de moeite lonen, soms rekent de notaris in je buurt een heel scherp tarief als maatschappelijke dienstverlening, waarbij je wat meer werk zelf moet doen. Die keuze kun je ook maken. Let op dat ook in dat proces het meest handig is om de modelstatuten te gebruiken en dat je dan zelf bij Scouting Nederland goedkeuring aanvraagt.

We hopen je met dit bericht en met de afspraak met de notaris van dienst te zijn. Als je mee wilt doen, kun je je hier opgeven: https://www.scouting.nl/ondersteuning/juridische-zaken/stichtingen-en-verenigingen/wbtr-wet-bestuur-en-toezicht-rechtspersonen/statutenwijziging-met-korting. Zodra we 40 aanmeldingen hebben zal de notaris aan de slag gaan. Als je nog vragen hebt kun je die stellen via juridischezaken@scouting.nl.

Landelijke team Juridische Zaken
Dit bericht is verstuurd aan de voorzitters van de groepsverenigingen en van de beheerstichtingen die bij Scoutinggroepen actief zijn.
Trotse partner van Scouting Nederland